سوغات شهرهای توریستی ایران

سوغات شهرهای توریستی ایران

آناهیتا جلال آبادی
3 آذر 1400
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
3 رای 4.25 / 5

رسم سوغات بردن در فرهنگ ایرانیان مرسوم است. مردم علاوه بر اینکه دوست دارند برای عزیزانشان تحفه‌ای از سفر ببرند تمایل دارند سوغات هر شهر را برای خودشان نیز خریداری کنند. سوغات هر شهر نشان‌دهنده بخشی از فرهنگ و هویت آن شهر است. عرضه سوغات و صنایع دستی سبب معرفی فرهنگ و آدب و رسم منطقه شده و رشد اقتصادی مردم را نیز به دنبال دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با سوغات شهرهای مهم آشنا کنیم.

سوغاتی های شهرهای توریستی ایران

 

سوغاتی استان‌های مختلف ایران چیست؟

ایران کشوری تاریخی و با فرهنگ‌های متفاوت است و همین موضوع آن را برای گردشگران جذاب می‌کند. تاریخ و تمدن قوی ایران گردشگران خارجی بسیاری را به کشور جذب می‌کند. هنر و صنابع دستی ایران برای گردشگران ایرانی و خارجی قابل تحسین است. تمامی استان‌های ایران دارای غذاها، سوغات و صنایع دستی مربوط به خود هستند اما در ادامه به معرفی سوغات شهرهای مهم و توریست پذیر ایران می‌پردازیم:

سوغاتی شهرهای شمالی ایران چیست؟

استان‌های شمالی ایران  شامل استان‌های کناره دریای خزر یعنی مازندران، گیلان و گلستان است. از پرترددترین استان‌ها و دارای سوغات مشابه هم هستند. سوغات استان گلستان شامل زیور آلات، فرش، قالیچه ترکمنی، روسری‌های ترکمنی، ابریشم بافی، نمد ترکمنی و پارچه‌های دستباف و... است. عسل طبیعی، رب انار، نان خرمایی، حلوای آوماج، انواع میوه‌ها، سبزیجات تازه و ماهی از جمله خوراکی‌های محبوب این منطقه است. شهر رشت در میان مردم به شهر خوشمزه و پایتخت غذای ایران معروف است. جالب است بدانید رشت به ‌عنوان شهر خلاق غذا در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.  محصولات حصیری، کلوچه، چای، بادام زمینی، رشته خشکار، ماهی قزل آلا، ماهی سفید، زیتون، نان فطیر حلوایی و انواع مرکبات و میوه‌های تازه  از جمله سوغات رشت هستند. استان مازندران نیز همه ساله پذیرای مسافران زیادی، به خصوص از شهر تهران است. ماهی سفید، کلوچه، لواشک، انواع مربا و ترشی، کماج، مرکبات تازه، برنج، محصولات حصیری، جاجیم، جوراب پشمی و پارچه های سنتی مناطق مختلف این استان،‌ از مهم‌‌ترین سوغات استان مازندران هستند. اگر قصد سفر به استان‌های شمالی را دارید بهتر است بدانید که تورهای سفر به شمال با بازدید از مناطق بکر وجود دارد.

 

 

صنایع دستی ایران

 

شهرهای شمال شرقی ایران چه سوغاتی هایی دارند؟

خراسان شمالی در شمال شرقی ایران قرار دارد. ساخت محصولات ترکمنی در این استان به دلیل قرارگیری در دشت ترکمن رواج دارد. انواع آبنبات، شکر پنیر، قره قروت و صنایع دستباف مانند چاروق از معروف‌ترین سوغات‌های این استان است.

بهترین سوغاتی های شهر های شمال غربی ایران چه چیزهایی است؟

استان‌های زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی از استان‌های شمال غربی کشور هستند. آب و هوای خنک و کوهستانی بودن این منطقه به همراه طبیعت زیبا مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. فرش، گلیم و صنایع چرمی تبریز بسیار پرطرفدار و معروف هستند. قرابیه، نوقا، ریس، قند پنیری، باسلوق، گردو، کشمش و انواع برگه‌های خشک میوه از جمله سوغات‌های خوراکی تبریز است. معروف‌ترین سوغات‌های آذربایجان غربی نیز شامل عرقیات سنتی، صنایع دستی چوبی، نقل، حلوای پسته، قالی و قالیچه است. اگر تجربه سفر با تور سرعین را داشته باشید، زیبایی استان اردبیل در خاطرتان ثبت شده است. عسل، خامه، سرشیر، پنیر، کره محلی و همچنین سایر محصولات خوراکی مانند حلوای زنجبیلی، قچکورگی، حلوای سفید، حلوای سیاه، باقلوای پسته، فطیر سنتی و نان برنجی از سوغات‌های خوراکی اردبیل هستند. ظروف مسی، نقاشی روی چرم، قالی، گلیم، جاجیم، محصولات قلم زنی، منبت کاری، سفال، انواع ورنی بافی و لباس‌های سنتی نیز از صنایع دستی اردبیل به شمار می‌آیند. استان زنجان نیز به چاقوهای آن معروف است. انواع چاقو مانند جیبی، دسته ملیله، آشپزخانه و چاقوهای تزئینی، میله کاری، چاروق دوزی، مسگری و قالی‌بافی از سوغات و صنایع دستی زنجان به شمار می‌آیند.

 

 

مهم ترین سوغاتی های ایران

 

شهرهای جنوبی ایران چه سوغاتی هایی دارند؟

استان‌های جنوبی ایران از جمله هرمزگان، بوشهر و خوزستان مردمان خونگرم و مهمان‌نوازی دارند. محصولات دریایی مانند انواع ماهی، میگو و همین طور مرکبات مخصوص مناطق گرمسیر و خرما از معروف‌ترین سوغات‌های هرمزگان است. استان خوزستان نیز در مناطق جلگه‌ای در جوار خلیج فارس قرار دارد. انواع مرکبات، کلوچه سنتی، خرما، حلوا ارده، حلوای کنجدی، حلوای زردک و شیره خرما از سوغات‌های خوراکی خوزستان هستند. بیشتر مردمان استان بوشهر به شغل صیادی مشغول هستند و به همین دلیل محصولات دریایی مانند انواع ماهی  و میگو از سوغات‌های مهم این شهر است. حصیربافی، عبا بافی، گبه، گلیم، سفال و عبای شتری از صنایع دستی مشهور بوشهر هستند.

از شهرهای شرقی ایران چه سوغاتی هایی می توانیم تهیه کنیم؟

خراسان رضوی یکی از شهرهای توریست پذیر ایران است که همه ساله مسافران زیادی به آن سفر می‌کنند. اگر چند ساعتی را در بازار بگذرانید با سوغات‌های این شهر آشنا می‌شوید. مشهورترین سوغات خراسان، زعفران است که به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود.  جانمازهای ترمه، عطر، تسبیح، مهر، انگشترهای نقره، عقیق، زرشک، نبات، ادویه و انواع خشکبار از سوغات‌های مشهد مقدس است. اگر دلتان حال وهوای زیارت دارد کافیست در تور مشهد مقدس ثبت نام کنید.

سخن آخر این است که سوغات و صنایع دستی هر استان علاوه بر معرفی فرهنگ منطقه حاصل دسترنج مردمان آن است. با خرید سوغات به چرخ اقصادی رونق ‌دهید. صنعت گردشگری مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها رونق اقتصادی مناطق توریست پذیر است.