باغ سنگی در سیرجان کرمان

داستان عجیب باغ سنگی

اعظم عبدالله زادگان
7 اردیبهشت 1395
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
50 رای 3.85 / 5
باغ سنگی، قطعا یکی از عجیب ترین باغ هایی است که تاکنون دیده اید. قاعدتا تا اسم باغ و بوستان می آید در ذهن فضایی سرسبز تداعی می شود اما این باغ با تمام باغ هایی که تا کنون دیده اید فرق می کند. در ۴۰ کیلومتری شهرستان سیرجان در استان کرمان روستای بسیار مشهوری به نام میان‌دوآب قرار گرفته است. شهرت این روستا به دلیل وجود باغ عجیبی است که از درختانش به جای میوه و برگ سنگ آویزان است. این همان باغ سنگی است که فردی به نام درویش خان اسفندیارپور آن را بنا کرده است.

داستان پنهان باغ سنگی چیست؟

درویش خان اسفندیارپور که از زمین‌داران سیرجان محسوب می‌شد، در سال ۱۳۴۰ پس از اجرای طرح اصلاحات ارضی میزان بسیار زیادی از زمین‌هایش را از دست داد. زمین‌هایی که سال‌ها صرف آبادانی آن‌ها کرده بود، بعد از تصرف، خشک و نابود شدند. درویش خان کر و لال بود؛ بنابراین، برای نشان دادن اعتراضش شروع به احداث این باغ در یکی از بیابان‌های اطراف باغ‌های خشک شده‌اش کرد.

او ابتدا تنه درختان خشک شده‌اش را از زمین درمی‌آورد. سپس به محل احداث باغ سنگی می‌برد. بعد از آن گودالی به عمق ۱ متر کنده و درختانش را دوباره در زمین می‌کارد. در نهایت سنگ‌هایی را که از بستر رودخانه پیدا کرده با سیم به درخت‌ها آویزان می‌کند. از همه جالب‌تر این است که احداث هر درخت یا آویزان کردن هر سنگ برای درویش خان مفهوم خاصی داشت و هر کدام را بر اساس تفکری خلق می‌کرده است.

این باغ چطور ساخته شده؟

هر اتفاق جدیدی در زندگی اش می افتاد، یک درخت جدید می کاشت. تولد یا مرگ دوستان و عزیزانش، مناسبت ها را با قرار دادن درختی در زمین یاد می کند. در واقع پشت هر درختی یک داستانی قرار دارد. بعضی از سنگ ها به نظر بسیار سنگین هستند و جابجایی‌شان برای مردی کهن کار ساده ای نیست. نکته جالب توجه این جاست که سنگ ها به دقت و مهارت خاصی سوراخ شده اند. عده ای می گویند درویش خان خودش این سنگ ها را سوراخ کرده است؛ اما عده ای دیگر بر این باورند که او از ابتدا به دنبال چنین سنگ هایی بوده است. در هر صورت هیچ چیزی از زیبایی و منحصر فرد بودن این باغ نمی کاهد.

حدود 180 درخت توسط درویش خان در این محوطه کاشته شده است. درویش خان برای درست کردن این باغ علاوه بر درخت های خشک از سنگ، زنجیر چرخ، لاستیک و خلاصه هر چیزی که به کارش می آمد، استفاده کرده است. درخت های خشک پایه باغ او هستند و از سنگ ها نیز برای تزئین همین درخت ها استفاده کرده است. وسایل دیگر مانند لاستیک، طناب و زنجیر برای اتصال سنگ ها به درختان استفاده شده است.

در سال ۱۳۵۵ پرویز کیمیاوی فیلمی بنام باغ سنگی از این باغ و با شرکت درویش خان اسفندیارپور ساخت. این فیلم برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین نیز شد. سرانجام، درویش خان در ۱۹ فروردین سال ۱۳۸۶ در ۹۰ سالگی در کنار درختانش جان باخت و همان جا نیز دفن شد.

چطور به باغ سنگی برویم؟

حتما بازدید از باغ سنگی را در برنامه‌های‌تان قرار دهید. برای دیدن این باغ باید به شهر سیرجان از شهرستان های استان کرمان سفر کنید. از تمام شهرهای کشور می توان با هواپیما، قطار و وسیله نقلیه شخصی به کرمان سفر کرد. البته تورهای داخلی نیز پکیج های مسافرتی متنوعی برای شهر کرمان دارند. تورهای مسافرتی غالبا با هواپیما و قطار برنامه ریزی می شوند. اگر بدون تور نیز بخواهید سفر کنید می تواند از قبل با رزرو هتل و بلیت برای سفر آماده شوید. دقت داشته باشید برای کاهش هزینه های سفرتان می توانید بلیط اتوبوس یا بلیط قطار تهیه کنید؛ چون سفر با هواپیما با وجود راحت تر بودن گران تر است.