بزرگترین کتابخانه ها

با بزرگترین کتابخانه‌های دنیا آشنا شوید

آناهیتا جلال آبادی
2 آذر 1400
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
9 رای 2.328125 / 5

کتابخانه محیطی منظم و سرشار از سکوت و آرامش است که فقط مخصوص مطالعه بوده و از این رو کسانی که اهمیت زیادی برای حفظ تمرکز و آرامش خود حین مطالعه قائل‌اند، انتخاب آن را برای کتابخوانی در اولویت قرار می‌دهند. جدای از اینکه کتابخانه محیط مناسبی را برای مطالعه در اختیارمان قرار می‌دهد، می‌تواند منبع مناسبی هم برای افراد کنجکاوی که همواره به دنبال یادگیری دانش‌ در حوزه‌های مختلف هستند، محسوب شود. شاید قرار دادن کتابخانه‌ها در جاذبه‌های گردشگری به نظر غیر عادی باشد. فکر نمی‌کنم تا به حال توریستی را دیده باشید که برای بازید از کتابخانه‌ای بلیط هواپیما یا هتل رزرو کند؟ قطعا کتابخانه‌های معمولی که در تمام شهرها وجود دارد، نمی تواند برای گردشگران جذاب باشد. اما بعضی از کتابخانه‌ها به دلایلی مانند قدیمی بودن یا بزرگ بودن مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. شابد گردشگران تنها به دلیل بازدید از این کتابخانه‌ها به سفر نروند اما حتما در طول سفر برنامه‌ای برای بازدید آن در نظر می‌گیرند.

 درواقع کتاب‌ها گنجینه‌های مهم و گرانبهای هر کشوری بوده که هر یک بیان کننده تفکرات سیاسی، فرهنگی، ادبی، اجتماعی و... آن کشور محسوب شده و در کتابخانه‌ها جمع‌آوری و نگهداری می‌گردند. از این رو شاید مایل باشید تا با بزرگترین کتابخانه‌های دنیا آشنا شوید. برخی از کتاب‎هایی که در این کتابخانه‌ها نگهداری می‌شوند، بسیار قدیمی و با ارزش بوده و شاید نسخه‌ای دیگر از آنها را در جای دیگر پیدا نکنید! جدای از این، بسیاری از کتابخانه‌های بزرگ دنیا، معماری منحصر به فردی دارند که آن‌ها را از این نظر جزو آثار مهم و ارزشمند معماری قرار می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان به کتابخانه تیانجین کشور چین اشاره کرد که یکی از زیباترین کتابخانه‌های جهان است. این کتابخانه‌ها بی شک در لیست گردشگران قرار می‌گیرد.

 

کتابخانه های معروف و بزرگ دنیا

 

کتابخانه کنگره آمریکا

این کتابخانه که در واشنگتن واقع و در سال 1800 میلادی تاسیس شده است، با نگه داشتن چیزی بیش از 167 میلیون کتاب و اسناد دولتی مختلف بزرگترین کتابخانه دنیا محسوب شده و دارای مجموعه‌ای بزرگ از کمیاب‌ترین کتاب‌های آمریکای شمالی است. این کتابخانه جدا از اینکه کتاب‌های ارزشمند بسیاری را نگهداری می‌کند، محلی برای صدور اجازه چاپ و انتشار کتاب‌های مختلف نیز در نظر گرفته شده است.

اقلام نگهداری شده در کتابخانه کنگره آمریکا عبارتند از:

  • 39 میلیون نسخه کتاب
  • 3.6 میلیون نسخه ضبط شده
  • 8.1 میلیون قطعه نت موسیقی
  • 72 میلیون دست نوشته5.5 میلیون نقشه
  • 14.8 میلیون عکس

 

کتابخانه عمومی نیویورک

آمریکا علاوه بر کتابخانه کنگره دارای کتابخانه بزرگ دیگری به نام کتابخانه عمومی نیویورک می‌باشد که سال 1911 تاسیس شده و چیزی بیش از 55 میلیون نسخه کتاب در آن نگهداری می‌شود. شاید تعجب کنید ولی باید بگوییم که این کتابخانه علیرغم کوچک بودن مجموعه آثار خود در مقایسه با کتابخانه کنگره و کتابخانه بریتانیا که در ادامه با آشنا خواهید شد، چیزی حدود 8 برابر بیشتر از کل  بازدیدکنندگان این دو کتابخانه مراجعه کننده در طول سال دارد. بد نیست بدانید که این کتابخانه حدود 92 شعبه در نقاط مختلف نیویورک داشته و جدا از اینکه در فهرست بزرگترین کتابخانه‌های دنیا جای دارد، جزو زیباترین کتابخانه‌های دنیا هم شناخته می‌شود.

 

کتابخانه های بزرگ دنیا

 

کتابخانه ملی بریتانیا

این کتابخانه که در سال 1973 و در لندن تاسیس شده به عنوان بزرگترین کتابخانه اروپا شناخته می‌شود. با توجه به اینکه بیش از 150 میلیون نسخه کتاب ارزشمند در این کتابخانه جای گرفته است، می‌توان گفت که پس از کتابخانه کنگره آمریکا عنوان دومین کتابخانه بزرگ دنیا به این کتابخانه تعلق می‌گیرد. ساختمان این کتابخانه منحصر به فرد بوده و فقط زیرزمین آن به اندازه ساختمانی با 8 طبقه است!

کتابخانه و آرشیو ملی کانادا

کتابخانه و آرشیو ملی کانادا به ترتیب در سال‌های 1953 و 1872 تاسیس و سرانجام در سال 2004 با همدیگر یکی شده‌اند. گفتنی است که کتابخانه و آرشیو ملی کانادا بزرگترین مرکز تحقیقاتی این کشور بوده و در حال حاضر 54 میلیون نسخه کتاب و اسناد تاریخی کانادا درون آن نگهداری می‌شود.

 

معروف ترین کتابخانه ها

 

کتابخانه ملی فرانسه

بزرگترین کتابخانه فرانسه کتابخانه ملی است که در قرن چهاردهم میلادی و در پاریس به عنوان یک کتابخانه سلطنتی تاسیس گردید. از این رو می‌توان گفت که کتابخانه ملی فرانسه قدمت بسیار زیادی در این حوزه دارد. این کتابخانه در نهایت پس از گذشت سالیان زیاد در دهه 1990 برای عموم مردم به عنوان کتابخانه ملی فرانسه شناخته شد.

اقلام نگهداری شده در کتابخانه ملی فرانسه عبارتند از:

  • 15 میلیون نسخه کتاب و سند چاپی
  • دست نوشته
  • عکس
  • نقشه
  • مدال و سکه
  • اسناد صوتی و تصویری

 

کتابخانه سلطنتی دانمارک

اسناد صوتی و تصویریاین کتابخانه سال 1648 و در شهر کپنهاگ تاسیس شده است. در این کتابخانه چیزی بیشتر از 35 میلیون نسخه کتاب نگهداری می‌شود که بسیاری از آنها به دلیل دستنویس بودن تاریخی و ارزشمند محسوب می‌گردند.

کتابخانه دولتی روسیه

سال تاسیس این کتابخانه به سال 1862 برمی‌گردد که هم اکنون چیزی بیش از 47 میلیون نسخه ارزشمند درون آن نگهداری می‌شود. بد نیست بدانید که با داشتن کارت عضویت امکان قرض گرفتن کتاب به مدت دو هفته از این کتابخانه وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که این کتابخانه در چند سال گذشته دچار تغییر و تحولاتی شده که حاصل آن تغییرات عرضه نسخه دیجیتالی مقالات و کتاب‌های مختلف می‌باشد.

اقلام نگهداری شده در کتابخانه دولتی روسیه عبارتند از:

  • مقالات و رساله‌های متعدد
  • اسناد نقشه نگاری
  • کتاب‌های قدیمی
  • مجموعه آثار موسیقی