برج مراقبت در این مقاله همگام با سفرمی از اتفاقاتی که از لحظه ی پرواز تا فرود در برج مراقبت رخ می دهد مطلع شوید: تصور کنید که در آسمان ایالات متحده ی آمریکا، مثلا از نیویورک به مقصد سان فرانسیسکو در حال پرواز هستید. پرواز شما همانند هر پرواز تجاری دیگر از مشخصات مخصوصی پیروی می کند. قبل از پرواز: این قسمت از پرواز بر روی زمین شروع می شود و پس از بررسی پرواز هواپیما توسط تراکتورهای مخصوص به عقب کشانده می شود و سپس برای فراهم کردن نیروی پیشران با استفاده از موتورهای هواپیما به سمت باند فرودگاه هدایت می شود. برخاست: در این مرحله خلبان قدرت هواپیما را بالا برده و با کم کردن سرعت روی باند فرودگاه حرکت می کند. خروج: هواپیما از روی زمین بلند می شود و به آرامی ارتفاع می گیرد. در مسیر: هواپیما در طول مسیر بین یک یا چند مرکز حریم هوایی پرواز می کند و به فرودگاه مقصد نزدیک می شود. کاهش ارتفاع: خلبان برای کاهش ارتفاع آماده می شود و با مونرهای پی در پی هواپیما وارد فرودگاه مقصد می شود. نزدیک شدن: خلبان هوپیما را با باند فرودگاه مورد نظر همتراز می کند. فرود: هواپیما بر روی باند فرودگاه مورد نظر فرود می آید و به آرامی به سمت گیت و ترمینال حرکت( تاکسی) می کند. پیش از پرواز در حالی که شما برای پروازتان آماده می شوید، چمدان هایتان را بررسی می کنید و به سمت گیت می روید، خلبان شما هواپیما را بازرسی می کند و فایل های برنامه ی پرواز را با برج مراقبت هماهنگ می کند- تمامی خلبانان IFR باید حتما حداقل تا 30 دقیقه پیش از عقب نشینی از گیت یک برنامه ی پروازی صادر کنند. خروج، در مسیر و کاهش ارتفاع هنگامی که هواپیمای شما بلند می شود، خلبان بلافاصله دستگاه ترانسپوندر (ترانسپوندر دستگاهی است که در پاسخ به سیگنالهای تشخیص هویت دریافت شده، سیگنالهای مشخص کننده هویت را منتشر میکنند.) را روشن می کند. ترانسپوندر سیگنال های رادار دریافتی را تشخیص داده و سیگنال های رادیویی کد گذاری شده را در جهت موج رادار شناسایی شده منتشر می کند. سیگنال ترانسپوندر برای برج مراقبت اطلاعات مربوط به شماره پرواز، ارتفاع، سرعت هوایی و مقصد شما را مهیا می کند. تصویری از هواپیما بر روی صفحه ی رادار برج مراقبت نقش می بندد که نمایانگر شکل ظاهری هواپیما و اطلاعات مربوط به آن می باشد که در کنار صفحه نمایش داده می شود. هم اکنون برج مراقبت می تواند هواپیمای شما را کنترل کند. ترانسپوندر هواپیما اطلاعات مربوط به پرواز را به سیگنال های رادارهای دریافتی مخابره می کند. کنترل گر خروج در مرکز تراکون واقع شده و ممکن است تا شعاع ( 50 مایل=80 کیلومتر) چندین فرودگاه را در حریم هوایی خود پوشش دهد. اعضای برج مراقبت با استفاده از رادار هواپیما را کنترل کرده و باید فواصل ایمن بین هواپیمایی که در حال اوج گرفتن می باشد را حفظ کند. کنترل گر خروج دستورالعمل های لازم را در رابزه با سرعت و میزان اوج گرفتن ارائه می دهد تا بتواند یک مسیر منظم صعودر در میان حریم هوایی تراکون را دنبال کرده و کنترل کند. نزدیک شدن به مقصد و فرود زمانی که هواپیمای شما 50 مایل از فرودگاه سان فرانسیسکو اوج بگیرد، در حریم هوایی تراکون قرار می گیرد. کنترل گر مسافت خلبان را هدایت می کند تا جهت فرود، سرعت و ارتفاع هواپیما را تنظیم کند و برای فرود آمدن در مسیر تعیین شده ی استاندارد آماده شود. سپس خلبان شما هواپیما را با خطوط باند همتراز کرده و در راستای آن قرار می گیرد. هنگامی که شما در فاصله ی 10 مایلی از باند فرود قرار دارید، کنترل گر مسافت، کنترل هواپیما را به برج مراقبت محلی در فرودگاه مقصد واگذار می کند. فرود کنترل گر محلی که در برج مراقبت فرودگاه مقصد حاضر است، باند فرود و آسمان بالای آن را به وسیله ی دوربین چشمی و رادار زمینی بررسی می کند. (کنترل گرهای محلی و زمینی تنها کنترل گرهایی هستند که در حین انجام وظیفه، مجوز استفاده از اطلاعات بصری را دارند.) هنگامی که کنترل گر محلی ایمنی موقعیت و شرایط را تععین می کند، اجازه ی فرود را برای خلبان صادر می کند. از دیگر وظایف کنترل گر محلی این است که اطلاعات مربوط به شرایط آب و هوایی را برای خلبان شما به روز رسانی می کند و با نظارت کامل می کوشد تا فاصله ی فضای بین هواپیمای شما با هواپیماهای دیگری که در حال فرود هستند حفظ شود. هنگامی که هواپیمای شما فرود می آید، کنترل گر محلی به هواپیمای شما فرمان می دهد تا از مسیر تاکسی (taxiway) خارج شود، فرکانس رادیویی جدید برای کنترل گر زمینی، به اطلاع خلبان می رساند و هواپیمای شما را به کنترل گر زمینی می سپارد. کنترل گر زمینی خطوط باند و مسیر تاکسی را بررسی کرده و از اطلاعات رادار زمینی استفاده می کند تا مطمئن شود که هواپیمای در حال تاکسی شما با باندهای فعال برخور نکرده و با وسایل نقلیه ی دیگر تداخل نمی کند. او همچنین هواپیمای شما را به سمت گیت ترمینال مورد نظر هدایت می کند. کارکنان زمینی شرکت، از سیگنال های دستی استفاده می کنند و به خلبان شما هنگام پارک کردن در گیت کمک می کنند. [video width="1280" height="620" mp4="https://blog.safarme.com/wp-content/uploads/2016/12/Air-Traffic-Controllers.mp4"][/video] در مقالات بعدی برج مراقبت همچنان همراه سفرمی باشید.
اگر مایل هستید بیشتر بخوانید: