قشم گردی - سفر به قشم -گردشگری قشم

راهنمای کامل قشم گردی (تور قشم)

رایا مارکت
30 بهمن 1398
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
2 رای 3.5 / 5

امروز می خواهیم درباره یکی از زیباترین مناطق گردشگری در ایران صحبت کنیم. قشم گردی و جستجو در دل این شهر زیبا و تماشای دیدنی هایش، کمتر از سفر به جزایر مطرح دنیا نیست. قشم یکی از جزایر ایران زیبا است که متعلق به استان هرمزگان است. تغییرات رفاهی که در دو دهه اخیر در این شهر ایجاد شده، باعث شده تا تور قشم گردی در این شهر رواج پیدا کند و توریست ها از نقاط مختلف ایران و حتی جهان، پا به دل این شهر زیبا بگذارند. با این حال اصلی ترین جاذبه های قشم، جاذبه های طبیعی است که برخی از آن ها سابقه چند میلیون ساله دارند.

قشم کجاست

قشم کجاست؟

قشم بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است. این شهر در تنگه هرمز قرار گرفته و یکی از مناطق آزاد ایران است. اگر قشم گردی خود را در تابستان شروع کرده اید، گرمای شدید و رطوبت قشم را در ماه های تیر و شهریور احساس خواهید کرد. اما اگر تور قشم را در زمستان و  در دی ماه و بهمن ماه می روید، خنکای نسیم دریا و هوای سرد را تجربه می کنید. البته هوای سرد قشم کمتر از 18 درجه نخواهد شد.

چرا به قشم سفر کنیم؟

قشم جاذبه های گردشگری فوق العاده ای دارد که تماشای آن برای هر فرد ایرانی، قطعا جالب خواهد بود چرا که برخی از این جاذبه ها در هیچ کجای ایران یافت نمی شود. جاذبه های جزیره قشم به حدی منحصر به فرد است که سالانه تورهای قشم گردی بسیاری، برگزار می شود. با این حال بیشترین چیزی که باعث می شود مردم ایران به این سفر بروند، در وهله اول، خرید ارزان است.

لذت خرید ارزان در قشم

مهمترین و شلوغ ترین دیدنی این جزیره که در قشم گردی می توانید به آن سری بزنید، مراکز خرید آن است. بسیاری از افراد زمانی که برای اولین بار به تور قشم می روند و در هنگام خرید، قیمت ها را می بینند، از ارزان بودن آن ها، متعجب می شوند. 13 مرکز خرید مهم در این شهر وجود دارد که در فصل های توریستی، همیشه مملو از مسافران است. همان طور که گفتیم قشم یکی از مناطق آزاد در کشورمان است. از این رو اجناسی که در فروشگاه ها می بینید، بدون نیاز به قوانین خاص گمرکی، وارد این شهر شده و همین امر موجب ارزانتر شدن این کالاها شده است. مرکز تجاری سیتی سنتر قشم، دو دولفین، نوردرگهان، پاساژ سیمرغ و مرکز خرید پردیس، از مراکز تجاری لوکس و عالی قشم است که می توانید نه تنها سوغاتی برای اطرافیانتان تهیه کنید بلکه از یک خرید ارزان و با کیفیت، لذت ببرید.

  چاه تلا

بزرگترین ژئوپارک خاورمیانه در قشم

ژئوپارک ها تاریخ 4.6 میلیارد ساله کره زمین را نشان می دهند و اکنون، بزرگترین ژئوپارک خاورمیانه در شهر توریستی قشم قرار گرفته است. جزیره قشم به دلیل فرسایشی که در طی سال های بسیار در آن ایجاد شده، مناطق بسیار زیبایی دارد که در ادامه با این جاذبه های حیرت انگیز بیشتر آشنا خواهید شد.

دره چاه کوه، جنگل حرا، غار خربس، دره ستارگان، تنگه عالی محمد، غار نمکدان، کاسه سلخ، درخت انجیر معابد، جزایر ناز، چاه های تلا از حیرت انگیزترین بخش های ژئوپارک قشم هستند.

درره چاه کوه
  1. دره چاه کوه

در قشم گردی دوربین های خود را آماده کنید چرا که بعد از تماشای تنگه چاه کوه و شگفت زده شدنتان، حتما می خواهید از این جاذبه طبیعی و شگفت انگیز عکاسی کنید. دره چاه کوه در 70 کیلومتری قشم واقع شده است و دیوارهایی به ارتفاع 100 متر دارد که با حفره های عجیب و غریبش، اشکال هندسی جالبی ایجاد کرده است. برای افرادی که از شهرهای شلوغ به این منطقه می آیند، سکوت و آرامش دره چاه کوه، حیرت انگیز است. شاید هم کمی ترسناک! اولین چیزی که به ذهن می رسد، سال های طولانی است که بارش باران های سیل آسا، ذره ذره باعث فرسایش خاک شده است و در نهایت، دره هایی عمیق ایجاد کرده است.

جزیره ناز و پیاده روی بر روی آب
  1. جزیره ناز و پیاده روی بر روی آب

نمی شود به تور قشم رفت و از جزیره ناز دیدن نکرد. به راستی که جزیره ناز حسابی ناز کردن را یاد گرفته است. این جزیره که یکی از جالب ترین دیدنی های قشم است، هنگام جزر دریا، سه صخره بیرون آمده از آب را به هم متصل می کند و مکانی برای پیاده روی می سازد. تماشای جزیره ناز هیچ هیزینه ای ندارد. شما می توانید در جاده ای که هنگام جزر درست می شود با عمق آبی که نهایت تا مچ پاهایتان است، پیاده روی کنید و از این منظره شگفت انگیز، لذت ببرید. در جزیره ناز می توانید افرود سواری کنید، اسب و شتر کرایه کنید و از تفریحات هوایی همچون کایت سواری، پاراگلایدر، چتربازی و ... لذت ببرید.

غار خربس
  1. غار خربس

غار خربس قشم سرشار از رمز و رازهایی است که از گذشته با خود به همراه آورده است. این غار یکی از شگفتی های طبیعت است که از چین خوردگی های رشته کوه زاگرس پدید آمده و در طی این سال ها، تغییرات محسوسی کرده است. در قشم گردی با ورود به دل این غار، حس ماجراجویی به شما دست خواهد داد. سکوتی که در دل غار وجود دارد، شما را به فکر و خیال وا می دارد. در قسمت شمال و جنوب غار خربس، چشمه ها و روزنه هایی وجود دارد که ظاهر معمولی غار خربس را می پوشاند و موقعیتی شگفت انگیز و رازآلود به این غار می بخشد. و اما جالب ترین بخش این غار، دست کندهایی است که در دیواره غار ایجاد شده و برکه ای که در تمامی روزهای سال آب دارد. خنکای غار، پذیرای وجود گرم شما گردشگران عزیز خواهد بود تا از تماشای غار خربس، یکی از عجایب قشم گردی لذت ببرید.

  1. جزیره هنگام و تماشای دلفین های بازیگوش

جزیره هنگام جزیره کوچک اما شلوغی است که در آن می توانید، دلفین های بازیگوش و بانمک را با چشم ببینید. آب جزیره هنگام به حدی شفاف و تمیز است که شن های براق و صدف های رنگارنگ را می توانید با چشم غیر مسلح در کف دریا ببینید. جزیره هنگام در دو کیلومتری قشم قرار دارد و برای رسیدن به آن باید با قایق از جزیره قشم به سمت جزیره هنگام سفر کنید.

دره ستارگان
  1. دره ستارگان

قشم به خاطر داشتن جاذبه های طبیعی خارق العاده، به جزیره عجایب هفت گانه هم شهرت دارد. یکی از این عجایب، دره ستارگان است. این دره به دلیل شکل ویژه ای که دارد، هنگام وزش باد، صداهای عجیب و غریبی تولید می کند. به عقیده بومیان، ستاره ای بر زمین افتاده و دره ای بدین شکل به وجود آورده است. بومیان این صداهای عجیب و غریب را صدای اروح سرگردان می دانند اما شما نترسید چرا که این فقط یک افسانه قدیمی است. با خیال راحت از این دره زیبا و تماشایی در تور قشم خود لذت ببرید.

  1. چاه تلا

اسامی گوناگونی برای این چاه ها در نظر گرفته شده، چاه تلا، چاه تل آب، چاه طلا هر کدام را که بگویید، بومیان شما را به سمت این جاذبه گردشگری قشم، راهنمایی می کنند. این چاه ها که از زمان هخامنشیان ساخته شده است، به منظور ذخیره آب باران ایجاد شده است. امروزه این چاه های نزدیک به هم، یکی از جاذبه های قشم محسوب می شود.

درخت انجیر
  1. درخت انجیر معابد قشم

درخت انجیر معابد به نوعی از درختان گرمسیری می گویند که از دانه ای که از فضله پرندگان بر روی یک درخت می افتد، به وجود می آیند. این دانه ها جوانه می زنند و ریشه هایشان به سمت زمین می رود. چرخه زندگی این درخت غیر معمولی است و رشد آن ها از آسمان به زمین است. بعد از این که ریشه ها رشد کردند، شاخه های گیاه، تنه درخت را در بر می گیرد و درخت میزبان را خفه می کند. به همین دلیل به این درخت، درخت خفه کننده نیز می گویند. درخت انجیر معابد قشم نیز یکی از دیدنی های این شهر است که به شما توصیه می کنیم در قشم گردی به این شهر زیبا، حتما به تماشای آن بروید.

جنگل حرا  
  1. جنگل حرا

درختان کوتاه با ریشه هایی در هم تنیده و مقاوم که در میان آب های شور سر به بیرون زده اند، یکی دیگر از دیدنی های قشم را به وجود آورده اند.  برگ های این درختان به گونه ای هستند که نمک آب را بیرون می دهند از این رو در آب شور مقاوم اند. در جنگل حرا پرندگانی همچون فلامینگو، مرغ ماهیخوار، پلیکان و ... وجود دارند و صید میگو، در این بخش رواج دارد.

تنگه عالی محمد
  1. تنگه عالی محمد

تنگه عالی محمد که در انتها به گنبد نمکی نمکدان منتهی می شود، یکی از پدیده های طبیعی قشم است که اشکال گوناگونی بر روی دیواره های خود دارد. این اشکال به دلیل گذر آب و باد در طی سال های سال، به وجود آمده است و اکنون یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی قشم را پدید آورده است.

غار نمک
  1. غار نمکدان

در دل غار نمکدان شگفتی های طبیعت را بار دیگر نظاره خواهید کرد. لایه هایی از نمک که روی هم قرار گرفته و قندیل های شگفت انگیزی بر روی سقف و زمین ایجاد کرده است، صحنه ای شگفت انگیز خلق کرده است که با تماشای آن قطعا حیرت زده خواهید شد.

  1. کاسه سلخ

در انتهای قشم گردی وقت آب درمانی است. کاسه سلخ منطقه ای در قشم است که خالی از هر گونه پوشش گیاهی است اما چشمه های گوگرد آن، برای یک آب درمانی خارق العاده مناسب است. علاوه بر آن تپه هایی که به شکل مخروطی از دل خاک بیرون زده اند، منظره چشم نوازی را به وجود آورده که تماشای آن قطعا هیجان انگیز است.

دیدنی های قشم به همین جا ختم نمی شود. جزیره مرجانی قشم یکی از زیباترین جزیره موجود در قشم است که در آن ماهی های رنگارنگ پیش روی شما شنا می کنند. دیدنی های دیگری همچون سد گوران قشم، دره تندیس های قشم، چشمه کارگه، بام قشم و ... در این شهر زیبا وجود دارند که تماشای آن ها خالی از لطف نیست.

تفریحات در قشم

کرایه خودرو در قشم

بهترین خودروهایی که در خوابتان می بینید، در قشم وجود دارند و شما می توانید هر کدام را که تمایل دارید انتخاب کنید تا بخشی از قشم گردی خود را تکمیل کنید. برای کرایه خودرو باید کارت ملی، گذرنامه یا شناسنامه همراهتان باشد. گواهینامه داشته باشید و مبلغی را به عنوان ودیعه به شرکت خودرو بدهید و سپس خودرو را تحویل بگیرید. در خیابان های نیمه خلوت قشم رانندگی کنید و از قشم گردی تان لذت ببرید.

شکم گردی در قشم

شکم گردی در قشم

بخش مهیج و مهم هر سفری، لذت بردن از غذاهای خوش طعم و محلی است. در قشم هم غذاهای محلی خوش طعمی وجود دارد که پیش از بازگشت از سفر باید حتما آن ها را بچشید. مثلا غذاهای دریایی که به خاطر نزدیک بودن دریا به این شهر، طبخ می شوند، بسیار خوش طعم هستند. تصور کنید ماهی شکم پر برشته ای را که با ادویه ها و سبزیجات مخصوص این شهر پر شده است و یا غذای کلمبا که از غذاهای مخصوص این شهر است و ترکیبی از گندم و ماهی و سبزی های معطر است. اگر می خواهید قشم گردی خود را تکمیل کنید حتما برنج شیرین یا همان برنج دیشو قشمی ها را امتحان کنید. در این غذای محلی، برنج را با شیره خرما می جوشانند و سپس با ماهی تلال برشته سرو می کنند.

رستوران های مشهور قشم

رستوران های به نام و مشهور این شهر همچون رستوران سنتی خوان بوم، رستوران آبشار و رستوران الوند، غذاهای بسیار خوش طعم و وِیژه ای دارند که لذت یک غذای محلی خوش طعم را برای همیشه در ذهنتان ماندگار می کنند. رستوران های معروف دیگر قشم عبارتند از: رستوران نعیم، حاج غفور، رستوران ستاره جنوب، رستوران دلنوازان، رستوران های طهرون، رستوران خاله، رستوران شب های طلایی و دلشدگان.

پارک آبی قشم

بله! در قشم هم پارک آبی وجود دارد. بهتر است بگوییم یکی از پارک های آبی با کیفیت و مدرن ایران، در قشم وجود دارد. سرسره های منحنی، چاله های فضایی، حمام سونا و جکوزی در کنار کافی شاپ های با کیفیت، وجود دارد که می تواند خوشگذرانی تور قشم شما را تکمیل کند.

پاراسل سواری در قشم

پاراسل یکی از تفریحات آبی-هوایی در قشم است که می توان آن را به صورت تک نفره، دو نفره و یا حتی سه نفره انجام داد. شما در ابتدا باید سوار نوعی چتر به نام پاراسل شوید. پاراسل به یک قایق موتوری وصل می شود و هنگامی که قایق حرکت می کند، شما در ارتفاعی بالاتر از دریا، قرار می گیرید و از پرواز بر روی آب لذت می برید. ارتاع پاراسل به 70 تا 100 متر بالاتر از دریا می رسد.

بنانا سواری در قشم

یکی دیگر از تفریحات لذت بخش و هیجان انگیز در قشم، بنانا سواری است. در این تفریح قایق بادی که شکلی همچون موز دارد، روی آب قرار گرفته و با کمک قایق موتوری با سرعت روی آب کشیده می شود. شک نکنید که ادرنالین خونتان بیش از اندازه بالا می رود و فقط فریادهای هیجان زده شما به گوش می رسد. شما می توانید این تفریح را به صورت تک نفره یا چند نفره انجام دهید.

شاتل سواری در قشم

شاتل سواری همچون بنانا سواری است با این تفاوت که شاتل ها تیوپ های گردی هستند که حتما باید به صورت چهار نفره پر شوند و در نهایت با قایق موتوری بر روی آب کشیده می شوند.

فلای بورد

به جذاب ترین تفریح دریایی این شهر رسیدیم. فلای بورد قشم، یکی از تفریحات لاکچری و هیجان انگیز این شهر است که علاوه بر پول زیاد، شجاعت شما را هم می طلبد. در ابتدا سوار جت اسکی می شوید و سپس با فشار بالای آب، جت اسکی از سطح آب جدا می شود و تفریح شما آغاز می شود. شما باید بتوانید تعادل خود را در بالای دریا حفظ کنید تا درون آب نیفتید. نگران نباشید آموزش های لازم پیش از استفاده از فلای بورد به شما داده می شود.

اسکوتر زیردریایی در قشم

یکی دیگر از تفریحات آبی و هیجان انگیز در قشم گردی، استفاده از اسکوترهای زیردریایی است. این اسکوترها، برای افرادی که شنا کردن بلد نیستند، کاملا مناسب است. سوار اسکوتر می شوید و در زیر آب، با کمک کپسول اکسیژن، چندین دقیقه در کنار مرجان ها و ماهی های رنگارنگ، قرار می گیرید.

غواصی در قشم

از تفریحات هیجان انگیز قشم که بگذریم، به غواصی در دل آب های آرام این شهر می رسیم. در غواضی این شهر، همراه با یک غواص به زیر آب می روید و انواع ماهی های رنگارنگ را لمس می کنید. بعد از غواصی احساس آرامش وصف ناپذیری خواهید داشت.

سوغات قشم

خرما

مگر می شود به جنوب کشور برویم و از خرمای جنوبی خوش طعم لذت نبریم؟ خرما یکی از مشهورترین و مهم ترین سوغات قشم است. ادویه های قشمی نیز زبانزد است. حتما از ادویه فروشی ها، ادویه های مخصوص این شهر را تهیه کنید تا طعم غذاهایتان را شگفت انگیز کنید.

کیک هلر

کیک هلر نیز از دیگر سوغات این شهر است. در 18 کیلومتری قشم، روستایی به نام هلر وجود دارد که در این شهر دو کارگاه شیرینی پزی و حلواپزی وجود دارد. کیک هلر از سوغات این روستا است.

نان تموشی

نان تموشی و نان های محلی قشم هم یک سوغاتی خوشمزه است که می توانید در جاهای مختلف شهر آن ها را پیدا کنید. نان تموشی ترکیبی از آرد و و پنیر و تخم مرغ است که در نهایت با سس مهیاوه یا ماهی آبه خورده می شود.

پوشاک

از آن جایی که قشم در منطقه آزاد قرار دارد، می توان کالاهایی نظیر پوشاک را به نصف قیمت تهیه کرد. اگر در خرید سوغات تردید دارید، حتما به بازارهای قشم مراجعه کنید.

گلیم و صنایع دستی

صنایع دستی و گلیم قشم، از دیگر سوغاتی پر طرفدار این شهر است. شما می توانید با خرید صنایع دستی نه تنها سوغاتی ارزشمندی برای اطرافیان خود بخرید، بلکه کمک به تولید و رونق کسب و کار محلی در این شهر کنید.

چطور به قشم برویم؟

برای قشم گردی و سفر به این شهر زیبا دو راه انتخاب دارید، یا سفر دریایی را انتخاب کنید یا بلیط هواپیما تهیه کنید و از راه هوایی به این شهر سفر کنید. در اسکله مسافربری شهید حقانی بندرعباس، روزانه یک کشتی مسافربری به سمت قشم حرکت می کند. راه آسان تر و مطمئن تر نیز، استفاده از راه هوایی است. فرودگاه قشم، با دارا بودن به روزترین هواپیماها و سیستم مدیریتی، هر هفته پروازهای متعددی دارد. اگر از تهران بخواهید به قشم سفر زمینی داشته باشید باید 14 ساعت زمینی را طی کنید. زمان رسیدن از راه هوایی نیز حدودا یک ساعت و نیم است.

هزینه های سفر به قشم

  1. هزینه های بلیط هواپیما  قشم

خب قاعدتا زمانی که تقاضا زیاد باشد، هزینه ها هم کمی بالاتر می رود. در فصل دی و بهمن، هزینه های بلیط هواپیمای سفر به قشم معمولا بیشتر از روزهای دیگر سال است. در روزهای گرم تیر و مرداد نیز هزینه های بلیط هواپیما تقریبا نصف می شود. در سفرمی می توانید قیمت بلیط هواپیما قشم را با ایرلاین های متفاوت بررسی کنید و سپس اقدام خرید آن کنید.

  1. هزینه اجاره هتل های قشم

قیمت رزرو هتل هم بستگی به زمانی دارد که شما سفر می کنید اما هتل های لوکس این شهر در هر حالتی کمی گران تر از بقیه هتل ها هستند. هتل سورینت، الوند، مارینا، هتل فولتون، هتل ارم، پلاژ سیمین و هتل ژئوپارک از لوکس ترین هتل های این شهر هستند. قیمت اجاره یک شب اتاق در این هتل های لوکس از 350 هزار تومان آغاز می شود اما در این میان هتل های دیگری هستند که قیمت مقرون به صرفه ای دارند و هزینه هر شب آن حدودا بین 100 تا 150 تومان خواهد بود. هتل هایی همچون هتل دیانا، هتل خلیج فارس، هتل سما، کیمیا، آرام و ... . به خاطر داشته باشید که این قیمت ها برای اواخر سال 98 است.

  1. هزینه حمل و نقل در قشم

در قشم اتوبوس و مترویی وجود ندارد و فقط تاکسی در سامانه حمل و نقل آن ها وجود دارد. اگر تاکسی دربست بگیرید، باید هزینه زیادی را بپردازید اما تاکسی های گردشی هزینه های مقرون به صرفه ای دارند. معمولا هر ساعت تاکسی دربست، حدودا 30هزارتومان هزینه دارد.

  1. هزینه خورد و خوراک در قشم

خب همان طور که می دانید بخش مهم هر سفری، لذت بردن از غذاهای آن شهر است. رستوران گردی در قشم هزینه های متفاوتی دارد اما اگر بخواهیم به رستوران های متوسط سری بزنیم و از غذاهایش لذت ببریم، باید برای هر وعده و هر نفر، روزانه هزینه ای بین 30 تا 60 هزارتومان در نظر بگیرید. با این حال تعیین کننده قیمت خوراک در یک سفر، خود شما هستید!

امیدوارم از سفر به قشم لذت ببرید.