بیماری های شایع در مسافرت

در سفر چه بیماری هایی ما را تهدید می کند؟

سفرمی
19 تیر 1397
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
0 رای 0 / 5

بیماری های شایع در مسافرت چه چیزهایی هستند؟

ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان اتفاق افتاده باشد که به هنگام سفر با وسیله نقلیه شخصی یا عمومی، به طور ناگهانی دچار بیماری شده باشید و این اتفاق، باعث ایجاد یک خاطره ناخوشایند از سفرتان شود. بنابراین برنامه ریزی های همه جانبه، یکی از اصول مهم و قاعده مند سفر می باشد تا بتواند خاطره ای شیرین را برایتان رقم زند. یکی از موارد بسیار مهم و ضروری که باید قبل از رفتن به سفر به آن توجه شود احتمال ناگهانی بیماری های شایع در مسافرت است که ممکن است در طول سفر خود یا اطرافیانتان را تهدید کند. به همین سبب لازم است در کنار رعایت یک سری نمات مهم و ضروری، یک سری اقلام دارویی نیز، در زمره وسایل مهم داخل چمدانتان باشد.

در سفر چه بیماری ای ما را تهدید می کند

یک سری بیماری هایی وجود دارند که به طور معمول در طول سفر و مسافرت در کمین ما قرار می گیرند. از یک سو ممکن است ایجاد این بیماری ها به سبب عدم توجه و سهل انگاری ما اتفاق بیفتند و از سوی دیگر نباید این نکته فراموش کنیم که سیستم ایمنی بدن خیلی از ما انسان ها در مقابله با محیط های مختلف و تغییرات آب و هوایی با تغییر مواجه می شود و این امر باعث می شود به بیماری های شایع در مسافرت که مارا تهدید می کند مبتلا شویم. بنابراین بهتر است بدانید که در سفر چه بیماری هایی ما را تهدید می کند تا بتوانید از مبتلا شدن با آن ها مقابله کنید.

با ما همراه باشید تا شما را با یک سری بیماری های شایع در مسافرت آشنا سازیم :

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی یکی از بیماری های شایع در مسافرت است که اکثر اوقات در طول سفر با آن مواجه می شویم که عموماً با علائمی چون: اسهال، تهوع، استفراغ و تب همراه است و اگر حواسمان جمع نباشد ممکن است به یکی از بدترین اتفاقات ما در طول سفر تبدیل شود. معمولاً مسمومیت غذایی در اثر آلودگی غذا و وجود ویروس ها و باکتری هایی در آن به وجود می آید. به طبع، در طول سفر بنا به دلایل مختلفی از جمله: کم خوابی، طی کردن مسافت های طولانی، نبودن فضای مناسب برای استراحت و بسیاری موارد دیگر، مقاومت بدن به میزان قابل توجهی پایین می آید و امکان مبتلا شدن به مسمومیت غذایی در فرد افزایش می یابد. این بیماری معمولاً بر اثر مصرف غذاهای آلوده و خام، غذاهای مانده و رعایت نکردن نکات بهداشتی به وجود می آید که در بسیاری اوقات و به ویژه در طول سفر، بسیار آزاردهنده است.

مسمومیت غذایی در سفر

بنابراین در جهت پیشگیری و مبتلا نشدن به مسمومیت غذایی، باید قبل از هرچیز مراقب تغذیه خود در طول سفر باشید و نکات بهداشتی را به بهترین شکل ممکن رعایت کنید. از جمله مواردی که باید در طول سفر در جهت جلوگیری از مسمومیت غذایی رعایت کرد می توان به نکات زیر اشاره نمود:

تا حد امکان از مصرف غذاهای مانده پرهیز کنید

تمامی وسایل آماده سازی غذای خود را با مایع ظرف شویی، از نوع میکروب و ویروسی پاکیزه کنید

بهداشت فردی خود را در تمام طول سفر، از جمله شستن مکرر دست ها، کوتاه کردن ناخن ها و ... رعایت کنید

از خرید مواد غذایی نزد دستفروشان و رستوران های دوره گرد اکیداً خودداری کنید

به هنگام خرید مواد غذایی، به تاریخ انقضای روی آن توجه نماید و از خرید مواد غذایی تاریخ گذشته جدا خودداری نمایید.

مسمومیت غذایی در سفر

اسهال مسافرتی

بیش از نیمی از افراد در طول سفر، به اسهال مسافرتی مبتلا می شوند. این بیماری که یکی از شایع ترین مشکلات در طول سفر است به دلایل مختلفی ممکن است ما را تهدید نماید. از جمله مهم ترین آن، کمبود یا فقر بهداشتی است که به هنگام صرف یک نوشیدنی یا مواد غذایی آلوده، با ورود میکروب یا انگلی به داخل بدن، به این بیماری دچار می شویم. اسهال مسافرتی با علائمی همچون: اسهال، دل پیچه، حالت تهوع و بی قراری و نفخ شکم همراه است. این بیماری یکی از آزار دهنده ترین بیماری هایی است که در طول سفر ما را تهدید می کند. معمولاً طول آن به 3 الی7 روز می رسد.

اسهال مسافرتی

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، لازم است که به رعایت بهداشت تغذیه خود توجه کنیم. چنانچه به محیط جدیدی وارد شدیم اهمیت نکات بهداشتی بیشتر از زمانی می شود که در منزل خود به سر می بریم. پس در نتیجه سعی کنید

  • قبل از هر چیز، مصرف شیر و لبنیات را فراموش نکنید
  • از فروشنده های دوره گرد چیزی نخرید
  • از خوردن مواد غذای نفخ آور به طور جدی خودداری کنید
  • در طول سفر از میوه و سبزیجات تمیز و تازه، زیاد مصرف کنید. اما حواستان باشد از سبزیجات و میوه هایی استفاده کنید که قابل پوست کندن باشند.
  • از مواد غذایی حساسیت زا خودداری کنید
  • مواد غذایی خود را در ظروفی با درب محکم استفاده کنید
  • مصرف صبحانه را به طور معمول رعایت کنید

چناچنه در طول سفر خود به این بیماری دچار شدید، مصرف آنتی بیوتیک به هیچ وجه توصیه نمی شود. به جای آن می توانید از آب و مایعات فراوان، نوشیدنی های بدون کافئین و آبمیوه های فراوان استفاده کنید.

اسهال مسافرتی

گرمازدگی

یکی دیگر از بیماری هایی که در طول سفر ما را تهدید می کند، گرما زدگی است. این بیماری شایع، در فصول بهار و تابستان نیز بیشتر از فصول دیگر تشدید می شود. در فصل ها به خاطر این که بدن میزان آب بیشتری را بر اثر فعالیت های زیاد از دست می دهد، ابتلا شدن به گرما زدگی نیز افزایش می یابد. نشانه های آن به طور معمول: خستگی، گیجی، سر درد، گرفتگی عضلات و تهوع و استفراغ است. در جهت پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری گرما زدگی در طول سفر، سعی کنید آب و مایعات فراوان میل کنید. از خوردن غذاهای سنگین و دیر هضم خودداری کنید، همچنین سعی کنید مصرف میوه هایی مانند لیمو ترش و پرتقال را که به هضم غذاکمک می کنند، افزایش دهید.

گرمازدگی