استادیوم های قطر

معرفی استادیوم های قطر

fatima
2 دی 1402
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
0 رای 0 / 5

معرفی استادیوم های کشور قطر

کمتر کسی تصور می کرد که کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس بتواند میزبانی جام جهانی  2022 را از آن خود کند. قطر برای اولین بار در خاورمیانه مسابقات جام جهانی فوتبال را برگزار کرد. از زمان انتخاب شدن قطر برای میزبانی جام جهانی، ساخت استادیوم هایش را در سراسر کشور آغاز کرد و انصافا هم خوب از پس این مسئولیت سنگین برآمد. حالا هم که قطر میزبان جام ملت های آسیا شده است و می خواهد در استادیوم های استاندارد خود، این رقابت ها را به سرانجام برساند.

 تیم ملی قطر در هفدهمین دوره جام ملت های آسیا در سال 2019 قهرمان جام ملت های آسیا شد. اما قطر از زمانی شناخته شد که میزبان جام جهانی 2022 شد. تا پیش از این رویداد، بسیاری حتی یک بار هم به این کشور کوچک سفر نکرده بودند اما بعد از برگزاری رقابت های جام جهانی در قطر، قطر به یکی از قطب های گردشگری در خاورمیانه تبدیل شد. در حال حاضر افراد زیادی با تور قطر به این کشور سفر می کنند.

این کشور توانست با هزینه های بسیار زیاد میزبان جام جهانی و در حال حاضر میزبان جام ملت های آسیا شود. پیش از این که میزبانی جام جهانی را به عهده بگیرد، در این کشور تنها یک استادیوم بزرگ برای برگزاری فوتبال وجود داشت. عجیب است که چنین کشوری با این امکانات برگزاری رقابت های جام جهانی را به عهده بگیرد. قطر 7 استادیوم دیگر خود را در کمتر از سه سال ساخت. استادیوم هایی که هر کدام به گونه ای نشان دهنده فرهنگ این کشور است. این استادیوم ها از نظر معماری شگفت انگیزند.

در این مقاله با استادیوم های قطر آشنا میشویم.

استادیوم البیت

استادیوم البیت دومین استادیوم بزرگ قطر است. ساخت این استادیوم در 2015 شروع شد و در سال 2021 با برگزاری جام فیفای عرب فعالیت خود را آغاز کرد. این استادیوم با الهام از بیت الشعار مردم عشایر به سبکی ساخته شده که نماد چادرهای برپا شده در معماری اش چشم نوازی می کند و فرهنگ بومی مردم قطر و به خصوص مردم عشایرنشینش را به شکلی مدرن به نمایش می گذارد. استادیوم البیت میزبان بازی افتتاحیه جام جهانی 2022 نیز بود. این استادیوم دارای سقف جمع شونده است که به دلیل گرمای قطر طراحی شده تا بتواند برای بازی کنان هوای مطبوعی ایجاد کند.

استادیوم البیت

 ظرفیت: 60.000 نفر

 زمان ساخت: 2020 

شهر: الخور

استادیوم لوسیل

استادیوم لوسیل بزرگترین استادیوم قطر است که برای میزبانی جام جهانی در سال 2014 شروع به ساخت کرد. این استادیوم با الهام از کاسه های دست‌ساز مردم بادیه‌نشین صدر اسلام به شیوه ایی مدرن و زیبا طراحی شده است. رنگ طلایی آن هم نمادی از هنر اسلامی اعراب است. استفاده از بهترین تجهیزات و فناوری های روز دنیا باعث شد مسابقات جام جهانی در این ورزشگاه به شکلی عالی برگزار گردد.

استادیوم های قطر

استادیوم لوسیل

ظرفیت: 80.000 نفر

زمان ساخت: 2021

 شهر: لوسیل

استادیوم احمد بن علی

استادیوم احمد بن علی از استادیوم های قدیمی قطر بشمار می رود که برای جام جهانی بازسازی شد. این استادیوم در مجاورت صحرا قرار دارد و از گذشته محلی برای برگزاری بازی های باشگاه الریان قطر بوده است. جالب است بدانید در ساخت این استادیوم همانند دیگر استادیوم های قطر تمامی تمحیدات برای حفظ محیط زیست انجام شده و به درختان و جانوران آسیب نرسیده است.

ظرفیت: 40.000 نفر

 زمان ساخت: 2003

شهر: الریان

استادیوم الجنوب

استادیوم الجنوب که با نام استادیوم الوکره (Al-Wakrah Stadium) نیز شناخته شده از زیباترین و مدرن ترین ورزشگاه های قطر است که برای جام جهانی بازسازی شد. در طراحی نمای خارجی این ورزشگاه از بادبان های جهازاتی (لنج های سنتی) که اعراب در گذشته برای صید مروارید استفاده می‌کردند الهام گرفته شده است. جایگاه های صندلی های آن نیز مانند امواج دریا طراحی شده اند. در این استادیوم ورزش های دیگری چون راگبی و دو و میدانی نیز انجام می شود.

ظرفیت: 40.000 نفر

زمان ساخت: 2019

شهر: وکره

استادیوم الجنوب قطر

استادیوم الثومه

استادیوم الثومه یکی از مجهزترین و مدرن ترین ورزشگاه های قطر و جهان است که بازی پرهیجان مراکش پرتقال در جام جهانی 2022 را میزبانی کرد. از تجهیزات منحصر به فرد این ورزشگاه داشتن مانیتور رو به روی هر صندلی ورزشگاه می توان نام برد. طراحی این استادیوم نیز مانند استادیوم های دیگر نشانی از فرهنگ و سنت مردم قطر دارد. شکل ظاهری آن که از قهفیه، کلاهی سنتی که مردان‌ عرب به سرشان می‌گذارند الهام گرفته شده و هر بیننده ایی را به خود جذب می کند.

ظرفیت: 40.000 نفر

زمان ساخت: 2021

 شهر: دوحه

 استادیوم بین المللی خلیفه

استادیوم خلیفه از قدیمی ترین استادیوم های قطر است که به منظور میزبانی جام جهانی بازسازی شد و بروزترین تکنولوژی ها را به کار گرفت. این ورزشگاه به منظور کاهش مصرف انرژی از فناوری خنک کننده هوشمند استفاده می کند و سیستم های روشنایی کار آمد و لوله کشی مدرن دارد. نخستین بازی ایران در جام جهانی مقابل انگلیس در این ورزشگاه برگزار شد.

ظرفیت: 40.000 نفر

زمان ساخت: 1976

شهر: دوحه

استادیوم خلیفه قطر

استادیوم 974

استادیوم راس ابوعبود که با نام 974 شناخته شده است، اولین ورزشگاه موقت جهان است که از974 کانتینر ساخته شده. در هرکانتینر صندلی ها، راهروها و سرویس های بهداشتنی به شکلی حرفه ایی طراحی شده و هدف اصلی آن حفظ منابع طبیعی است. این ورزشگاه پس از اتمام جام جهانی به طور کامل جمع می شود.

ظرفیت: 40.000 نفر

 زمان ساخت: 2021

 شهر: دوحه

 

استادیوم های قطر