خانه نیما یوشیج

بازدید از خانه نیما یوشیج در یوش

fatima
22 آبان 1402
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
2 رای 2 / 5

خانه نیما یوشیج و دیدنی های یوش زیبا!

در مسیر مازندران، شهرستانی به نام نور واقع شده است که در این شهرستان روستای زیبا و سرسبزی به نام یوش قرار دارد. یوش را با نیمایش می شناسند. شاید اگر در این روستای خوش آب و هوا نیمایی نبود، نام یوش بر زبان ها نمی افتاد. آب و هوای یوش هر آدمی را شاعر می کند یا حداقل احساس شاعرانگی را در آدم ها برمی انگیزد. بعید نیست که نیما شعرهای زیبایی را در یوش به یادگار گذاشته است.

خانه نیما یوشیج

از کوچه های باریک این روستا که عبور کنید به موزه خانه ای می رسید که به سبک قجر ساخته شده است. بعد از تهیه بیلیط از مسئولین آن جا، وارد حیاط می شوید. حیاطی بزرگ و تقریبا مستطیلی شکل! از پله ها بالا می روید و به اتاقک های تو در تو که در اضلاع این مستطیل واقع شده اند راه پیدا می کنید. بیش از 10 اتاق در این خانه وجود دارد که همگی با هم از طریق درهای میانی که بین دیوارهایشان قرار دارد، ارتباط دارند. هر کدام از این اتاق ها روزگاری مکان زندگی یکی از عزیزان نیما یوشیج بوده است.

خانه نیما یوشیج در یوش

مقبره نیما یوشیج

علی اسفندیاری که بیشتر با نام نیما یوشیج شناخته می شود بنیان گذار شعر نو فارسی است. او به پدر شعر نو در ایران شهرت دارد. نیما یوشیج متولد 21 آبان 1274 است. وی در سن 64 سالگی در دی ماه 1338 درگذشت. نیما یوشیج ابتدا در شهر ری به خاک سپرده شد اما در سال 72 پیکر این شاعر نامدار به روستای یوش منتقل شد. مقبره نیما به همان خانه کودکی وی انتقال یافت تا در خانه ای که روزهای کودکی اش را گذرانده، زندگی پس از مرگش را نیز بگذراند. حیاط خانه ای که روزی از سر و صدای بازی های کودکانه پر می شد، امروز جای خواب ابدی نیما یوشیج است. البته او در این خانه تنها نیست و آرامگاهش در کنار آرامگاه خواهرش بهجت الزمان اسفندیاری جای گرفته است.

یوش توسط چه کسی فتح شد؟

یوش بن هزار اسب  فردی است که در سال های 515 تا 538 این دره زیبا را فتح کرد و نام خود را روی این روستا بنا نهاد. با این حساب یوش قدمتی هزارساله دارد.

طبیعت بکر و دیدنی های روستای یوش

مقبره کیا داوود یوش

از دیدنی های تاریخی یوش نباید گذشت. مقبره کیا داوود یوش که مربوط به دوران تیموریان می شود در این روستا قرار گرفته است.  نسل کیا داوود به جمال الدین یکی از حکم فرمایان قدیم یوش باز می گردد. جمال الدین چهار فرزند داشته که هر کدام در گوشه ای از روستای یوش دفن شده اند اما فقط گنبد کیا داوود باقی مانده و امروزه تبدیل به مکانی تاریخی برای توریست هایی شده است که به یوش سفر می کنند.

رودخانه یوش

در گذشته این رودخانه مکانی برای آبتنی توریست ها محسوب میشد اما امروزه کمتر کسی به آبتنی در رودخانه یوش می پردازد. با این حال در فصل تابستان و اوایل پاییز افراد زیادی برای تماشای رودخانه یوش به این روستا سفر می کنند. رودخانه یوش از سمت دره لار به روستای یوش میرسد.

رودخانه یوش

سنگ سیاه رنگ یوش

سمبل روستای یوش، همین سنگ سیاهی است که روی آن نقشی از یک اسب و زین حک شده است. اسب زین نام دیگر سنگ سیاه است. اگر می خواهید سنگ سیاه را از نزدیک ببینید باید مسافت طولانی ای را پیاده روی کنید. پس حتما کفش مناسب پیاده روی و مقداری آب به همراه داشته باشید.

خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه

سلطان صاحبقران ناصرالدین شاه در دوران قاجار چند روزی را در روستای یوش سپری می کند. به گفته قدیمی ها او به خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه میرود. در این سفر دل به دو خواهر از ساکنین روستا می دهد و آن ها را به همسری خود برمیگزیند. پس از این وصلت، ناصرالدین شاه برای تفریح چندبار دیگر هم به یوش سفر می کند.

کوه های سرخبند

برای طبیعت گردان به ویژه علاقه مندان به طبیعت مازندران، توصیه می شود که به کوه های سرخبند حتما سر بزنند. تجربه کوهنوردی بی نظیری را با آب و هوای مازندران تجربه کنید. تابستان های این روستا هم خنک و دلنشین است. برای کوهنوردی فصل بهار و تابستان را به شما پیشنهاد می کنیم.