اخلمد، بهشت گمشده ای در مشهد

اخلمد، بهشت گمشده ای در مشهد

mr javad kazemi
7 خرداد 1401
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
23 رای 4.152336835861206 / 5

اخلمد، بهشت گمشده ای در مشهد

شاید کمتر کسی نام اخلمد را شنیده باشد. روستایی بکر و شگفت انگیز! روستایی که به تنهایی می تواند دلیلی برای سفر به مشهد باشد. اخلمد به راستی یک بهشت است. بهشتی گمشده که تنها افراد ماجراجو به آن دست پیدا کرده اند. بسیاری از افرادی که با تور مشهد به قصد گردش در طبیعت بکر این شهر، سفر می کنند، اخلمد را دیده اند. سفرمی شما را با بهشت گمشده مشهد آشنا می کند تا شما هم یک سفر ماجراجویی را تجربه کنید.

آبشار اخلمد

دره اخلمد کجاست؟

اخلمد روستایی در شمال غربی مشهد است. باید از شهرستان چناران گذر کنید و 24 کیلومتر دور شوید و در میان سلسله کوه های بینالود، اخلمد را پیدا کنید. تقریبا فاصله روستای اخلمد تا مشهد 85 کیلومتر است. به محض ورود به این روستا، با طبیعتی بکر و شگفت انگیز مواجه می شوید. روستایی چند هزار ساله که به اعتقاد اهالی آن، بعد از حمله اعراب به خراسان این روستا ایجاد شده. اجداد اهالی این روستا برای در امان ماندن از حمله اعراب، به این دره پناه برده اند. روایت است که اهالی این روستا هنگام خطر، به یکدیگر خبر می دادند که "خالد آمد". این جمله رفته رفته عوض می شود و به "اخلمد" تبدیل می شود. برای همین است که نام اخلمد را بر این روستا گذاشته اند.

چرا اخلمد را باید دید؟

بی شک اخلمد یکی از خوش آب و هواترین ییلاق های نزدیک مشهد است. طبیعت زیبا و جاذبه های طبیعی این منطقه، توریست های بسیاری را به این روستا فراخوانده اما باز هم آن طورها که باید، شناخته شده نیست. دره های سرسبز، قله های بلند و از همه مهمتر، آبشار اخلمد، این منطقه را دیدنی کرده است. باغ های میوه نیز در اخلمد وجود دارد که خودش به  تنهایی یک سفر خارق العاده را ایجاد می کند. حیف است که در ایران زندگی کنید و این بهشت گمشده را نشناسید. اخلمد حتی در زمستان هم دیدنی است. بسیاری از ورزشکاران در زمستان به این منطقه می آیند و آبشار یخ زده بالا می روند.

دره اخلمد

آبشار اخلمد

دو آبشار بلند در این منطقه وجود دارد. باید مسیر طولانی ای را طی کنید تا به آبشار اول که ارتفاع 23 متری دارد برسید. آبشار بعدی در فاصله یک کیلومتری این آبشار قرار دارد که با توجه به بزرگی و ارتفاع آن، به عنوان آبشار اصلی اخلمد در نظر گرفته می شود. آبشار اصلی اخلمد، ارتفاع 40 متری دارد. آبشارهای کوچکتر دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که تقریبا بالای آبشار اصلی قرار گرفته اند. آبشارهای اصلی اخلمد در طول سال برقرارند اما آبشارهای کوچک آن، فصلی اند.

آبشار اخلمد

فاصله آبشار تا روستای اخلمد سه کیلومتر است. این سه کیلومتر مسیر ماشین رو ندارد و باید پیاده طی شود.

رودخانه و چشمه های معروف اخلمد

رودخانه اخلمد هم به همان اندازه آبشارش زیباست. این رودخانه از محلی به نام پیش باغ و شیر مرغ سرچشمه می گیرد و در نهایت به دره اخلمد می ریزد. در فصل های بارندگی، این رودخانه سرشار از آب است اما فصل های تابستان و زمستان، معمولا آب کمتری دارد. به ویژه تابستان که بخش زیادی از آبیاری باغات روستاییان نیز از طریق آب همین رودخانه انجام می شود.

چشمه های متعددی در این منطقه وجود دارد که بی شک نوشیدن جرعه ای آب از آن ها، حس و حالتان را خوب میکند. معروفترین چشمه های اخلمد، چشمه دیرباز، چشمه داجی، چشمه سربرج، حصار، غسل خانه، پونه زار، حاتم، بلبل و چشمه خواهش است.

کوه های اخلمد

کوهسار اخلمد شامل سه کوه به هم پیوسته است که نام های آن ها به ترتیب: میزان، منجیه و پر آب است. کوه میزان تقریبا ارتفاع زیادی دارد اما کم آب است. در عوض کوه منجیه سرشار از چشمه و آبشارهایی است که دره اش را زیباتر کرده است. کوه پرو یا همان کوه پرآب نیز بیشتر مناسب کشت زراعت دیم است. معمولا دامداران در فصل تابستان در این کوه هموار و وسیع اقامت دارند.

کوه های اخلمد از جنس آهک اند. برای همین است که حفره های عمیقی را در زیر آبشار مشاهده می کنید. این کوه ها با توجه به ارتفاع و حالت صخره ای بودنشان، برای ورزشکاران سنگ نورد، مکانی مناسب است. نام دیواره هایی که ورزشکارها به آنجا میروند عبارتند از: دیواره سفید، الله اکبر و دیوار عقاب!

غار اخلمد

کلنل چارلز انگلیسی در سفر به اخلمد، سفرنامه ای نوشته و درباره این بهشت گمشده اطلاع رسانی کرده است. به گفته وی، پایین تر از دهکده اخلمد، غاری وجود دارد که فقط یک نفر می تواند به سختی وارد آن شود. طول این غار 36 متر است. صخره های غار اخلمد نسبت به صخره های کوه های اخلمد، متفاوت است. (جنس آهکی ندارد)

میوه های معروف اخلمد

در روستای اخلمد، درخت های گیلاس و سیب به خوبی رشد می کند. برای همین است که بیشتر محصولات این روستا گیلاس و سیب است. تا جایی که اطراف آبشارهای این منطقه هم درختان سیب و گیلاس دیده می شود.

چطوری به اخلمد برویم؟

راحت ترین راه برای رفتن به اخلمد، راه هوایی است. بهتر است بلیط هواپیما مشهد را تهیه کنید تا در کمترین زمان، به این شهر برسید. این روستا 85 کیلومتر با مشهد فاصله دارد. حدودا یک ساعت و نیم با تاکسی باید به سمت شمال غرب بروید تا به روستای اخلمد برسید. اگر هم اهل مشهد هستید یا وسیله شخصی دارید، با مسیریابی مناسب، به سمت اخلمد رانندگی کنید.