سفر در کرونا

کرونا چه تاثیری بر سفر کردن ما اثر گذاشت

آناهیتا جلال آبادی
2 آذر 1400
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
3 رای 4.25 / 5

حدود دوسال از همه‌گیری بیماری کرونا در جهان می‌گذرد. متاسفانه عده‌ بسیاری از انسان‌ها در کل جهان جان خود را در اثر این بیماری از دست داده‌اند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شسشتوی مرتب دست‌ها، رعایت حداقل یک متر فاصله با دیگران و... تا حدود زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند. کرونا سبب تغییر بسیاری از عادت‌ها و رفتارها در محیط‌های اجتماعی شد، به طوری که افراد بیشتر از گذشته نسبت به رعایت موارد بهداشتی حساس شده‌اند. یکی از بخش های زندگی که بعد از کرونا دچار تحول شد، صنعت گردشگری بود. در این روزها سفر کردن به عنوان بخش مهمی از زندگی مختل شده و سفر در کرونا یکی از معضلات اصلی مردم تبدیل شده است. در این مطلب قصد داریم در رابطه با تفاوت‌های سفر قبل و بعد از کرونا صحبت کنیم.

 

تاثیر کرونا بر سفر و گردشگری

 

سفر در کرونا

در اوایل بیماری کرونا و اوج میزان ابتلا به بیماری کرونا توصیه می‌شد از سفرهای غیرضرور اجتناب شود و این موضوع امری کاملا طبیعی بود. اما به مرور زمان نه فقط برای گردشگزی بلکه برای امور تجاری و کاری بعضی از سفرها لازم بود. با تزریق واکسن به تعداد زیادی از افراد جامعه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا و ابتلا کاهش یافت. خوشبختانه در حال حاضر امکان سفر در کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد. افراد می‌توانند با سفر زدن واکسن، و انجام تست سفر خود را آغاز کنند. مهم‌ترین نکته در برای سفر در کرونا این است که اگر علائم ابتلا به بیماری را دارید سفر خود را لغو کنید.

تفاوت‌های سفر قبل و بعد از کرونا

بیماری کرونا سبب شد بسیاری از رفتارها که قبلا توجهی به آن‌ها نداشتیم به یک عادت تبدیل شوند. شاید در گذشته به هنگام سفر فقط به مواردی مانند قیمت بلیط هواپیما، رزرو هتل، قیمت تور و... توجه داشتیم اما در حال حاضر به رعایت نکات بهداشت توجه بیشتری داریم. به طور مثال هتلی را انتخاب می‌کنیم که پروتکل‌های بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت کنند یا ترجیح می‌دهیم حتما با هواپیما سفر کنیم.

قبل از بیماری کرونا به هنگام سفر به راحتی بلیط هواپیما را خریداری و در زمان مقرر در فرودگاه حاضر شده و سوار هواپیما می‌شدیم. اما روال سفر در کرونا  تغییر کرده است. در حال حاضر برای سوار شدن به هواپیما حتما باید آزمایش پی سی آر منفی را داشته باشید. همین طور حتما باید واکسن مورد تاییدی زده باشید. اگر قصد سفر به خارج از ایران را دارید، باید توجه کنید آیا واکسنی که شما تزریق کرده‌اید در کشور مقصد قابل قبول است. در صورتی که واکسن تزریقی شما غیرقابل قبول باشد اجازه ورود به آن کشور را ندارید.

در حال حاضر در مدت زمان سفر اگر قصد سرو غذا در رستوران را داشته باشید علاوه بر ظاهر رستوران به وضعیت کادر رستوران نیز توجه می‌کنید که آیا از ماسک استفاده می‌کنند؟ آیا میزها و سطوح به طور مرتب با الکل ضدعفونی می‌شود؟ آیا افراد شاغل در آشپزخانه و دیگر بخش‌ها از دستکش استفاده می‌کنند؟

 

تغییر شرایط سفر در کرونا

 

تغییر شرایط سفر در کرونا

بعد از بیماری کرونا دو همراه همیشگی به نام‌های ماسک و الکل در هر مکانی همراه شما هستند.

 این روزها حتی در انتخاب و  رزرو هتل نیز موارد جدیدی مانند ضدعفونی شدن اتاق، سطوح و ملحفه و... را در نظر می‌گیریم.

خریدها در سفر نیز دچار تغییرات زیادی شده است. اگر در بیرون از هتل مواد خوراکی خریداری کنید دیگر مانند گذشته به راحتی آن را مصرف نمی‌کنید ابتدا بسته بندی را ضدعفونی کرده و سپس آن را سرو می‌کنید.

خرید محصولات خانگی یا دست‌ساز ویژه هر استان توسط گردشگران کاهش یافته و افراد اغلب دوست دارند موادی را خریداری کنند که با کمترین دخالت دست و توسط دستگاه ساخته می‌شود.

در گذشته در لیست وسایل سفر خود مواردی مانند ماسک و الکل وجود نداشت اما امروزه اولین وسیله که به تعداد زیاد در چمدان قرار می‌دهیم ماسک و الکل است.

در گذشته به هنگام سفر حتما در کیف یا چمدان خود مقداری پول نقد داشتیم اما امروزه به دلیل آلوده بودن پول در بیشتر مکان‌ها مانند رستوران‌ها، مراکز خرید، هتل‌ها، سوپرمارکت‌ها و... فقط از کارت‌های بانکی استفاده می‌شود.

در گذشته اگر علائمی مانند عطسه، سرفه و... را داشتیم آن را یک سرماخوردگی ساده تصور می‌کردیم و با درمان‌های خانگی یا قرص‌های رایج خوددرمانی می‌کردیم. امروزه به کوچکترین علائم بیشترین توجه را نشان می‌دهیم.

در هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگری هر استان سعی می‌کنیم مواردی را انتخاب کنیم که در محوطه باز هستند مانند پارک‌ها، مناطق طبیعی زیبا و...

به هنگام ثبت‌نام در تورهای مسافرتی به مواردی مانند محل اقامت، وسیله نقلیه، تعداد افراد شرکت کننده در تور و... توجه بیشتری داریم.

خودکارها در مکان‌های عمومی مانند بانک، هتل، فرودگاه و... محل قرارگیری آلودگی و میکروب است. در حال حاضر همیشه یک خودکار همراه خود داریم که مثلا به هنگام پر کردن فرم هتل از آن استفاده کنیم.

سخن آخر این است که بیماری کرونا یک ویروس با سرعت انتقال بسیار بالاست اما در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی جای هیچ گونه نگرانی نیست. سفر در کرونا نیازمند رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی است. فراموش نکنید که در هنگام سفر با استفاده از ماسک، الکل، رزرو هتل با شرایط ضدعفونی اتاق و... میزان خطر را تا حد زیادی کاهش دهید.