IMG_4033

13 دلیل برای نحس بودن عدد 13

مهرناز البرز
13 فروردین 1396
53 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
273 رای 4.27 / 5

در واقع نوعی بیماری به نام سیزده هراسی (Triskaidekaphobia) وجود دارد که امروزه پزشکان و روانشناسان بسیاری با جدیت به دنبال راهکارهایی برای درمان آن هستند.

بسیاری از افراد در دنیا حاضر نیستند در اتاق هایی با شماره ی 13 یا طبقه ی 13 هتل اقامت کنند. به همین علت در برخی از هتل ها طبقه ی 13 به صورت 1+12، 12a و یا 14 نشان داده می شود.

آیا تا کنون از خود پرسیده اید چرا عدد 13 نحس است و منشا روحی و روانی آن از کجا نشات می گیرد؟ ما در این یادداشت 13 دلیل را برای شما شرح می دهیم:

با سفرمی همرا باشید...

1.تعداد نفرات حاضر در شام آخر 13 تن بوده است.

شام آخر در واقع وعده ی واپسین حضرت عیسی (ع) است. در انجیل آمده است: ایشان آخرین غذای خود را در اورشلیم با رسولانش که تعداد آنها 13 نفر بود تقسیم کرد و بعد از آن به صلیب کشیده شد. از آن پس اکثر مسیحیان از نشستن 13 نفر بر دور میز شام هراس دارند و خودداری می کنند.

2.به طور مشابه، افسانه ای از اهالی اسکاندیناوی نقل است: زمانی که 12 عدد از خدایان در یک ضیافت دور هم جمع شده بودند، ناگهان مهمانی ناخوانده، خدای 13 ام به نام لوکی، ظاهر می شود.

لوکی یکی از خدایان را به قتل می رساند و کشته شدن او به حوادث نحس دیگری از جمله: مرگ چندی دیگر از خدایان، سیلی از بلایای طبیعی و در نهایت از بین رفتن همه چیز از روی زمین منجر می شود و تنها دو بازمانده از نسل انسان باقی می ماند. البته این قصه سر دراز دارد اما شما مطلب اصلی را متوجه شدید.

3.بیایید برای لحظه ای به موضوع مسیحیت بازگردیم. بسیاری از مسیحیان معتقدند که حضرت عیسی (ع) در روز جمعه به صلیب کشیده شده است. البته محققان بر این باورند که واقعه تقصیر جمعه ی 13 نیست و این حادثه ی تلخ در جمعه ی 3 آوریل سال 33 بعد از میلاد روی داده است. اما با این وجود، از نحوست عدد 13 چیزی کم نمی کند. بسیاری از مسیحیان اعتقاد دارند که هلاکت هابیل و قابیل نیز در این تاریخ اتفاق افتاده است. 4.اینگونه مرسوم است که شمار قدم های مجرم تا چوبه ی دار به عدد 13 می رسد.

همچنین، در افسانه ها آمده است که طناب دار جلاد به طور مرسوم شامل 13 چرخش می باشد. اما در واقع گویی 8 بار می چرخد.

5.آپولو 13 (عملیاتی برای رسیدن انسان به ماه) تاکنون تنها ماموریت نا موفق ماه به شمار می رود.

مخزن اکسیژن منفجر شد و تا روزها اطلاعات دقیقی از شمار فضانوردان زنده در دست نبود. اما در آخر همه ی آنها در سلامت و امنیت به خانه باز گشتند.

6.قتل شوالیه های معابد در 13 ام ماه اکتبر 1307 صورت گرفته است.

شاه فرانسه فلیپ با همکاری پاپ کلیمنز در سیزده ام ماه دستور قتل شوالیه های معابد را صادر کرده است.

7.کاون (coven) به گروهی از جادوگران و خون آشام ها گفته می شود. نقل است یک کاون در واقع 13 عضو دارد. 8.یک خرافات قدیمی وجود دارد مبنی بر اینکه: اگر حروف اسم شما به عدد 13 برسد، بخت و اقبال شما شیطانی خواهد شد. احمقانه به نظر می رسد. اما هنگامی به که اسامی قاتلان معروفی چون: چارلز منسون (Charles Manson)، جک قاتل (Jack the Ripper)، جفری داهمر (Jeffrey Dahmer)، تئودور باندی (Theodore Bundy) و آلبرت د سالوو (Albert De Salvo) که همگی شامل 13 حرف هستند، بنگرید کمی قانع می شوید. 9.اغلب کودکان در سن 13 سالگی به بلوغ و نوجوانی می رسند. همه ی ما آن فاز ترسناک 13 سالگی را به خوبی می شناسیم. 10.در مبحی معانی رمزی اعداد، عدد 12 به نمایندگی از کمال و اتمام در نظر گرفته می شود. تلاش برای اضافه کردن یک رقم ایده ی بدی محسوب می شود و در واقع نمایانگر حرص و آز شخص است. پاداش این طمع با بدشانسی همراه خواهد بود. 11.در اواخر قرن 1800، گروهی به نام کلوب 13 درصدد کم ارزش کردن این خرافه برآمدند که: اگر 13 نفر دور میز شام جمع شوند، یکی از آنها در سال آینده خواهد مرد. آنها در روز 13 ام ماه دور یک میز 13 نفره جمع شدند و برای اینکه اوضاع را بدتر کنند نمک را بدون اینکه به روی شانه هایشان بریزند، روی میز پاشیدند. آنها همچنین، افرادی که دیر رسیده بودند را 13 سنت جریمه کردند. اعضای این باشگاه شامل پنج رئیس جمهور ایالات متحده نظیر: بنجامین هریسون، گراور کلیولند ویلیام مک کینلی، تئودور روزولت و چستر آلن آرتور می شدند. البته شایان ذکر است که دو نفر از آنها به طرز وحشتناکی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و کشته شدند. 12.جمعه، 13 اکتبر سال 1972، روزی نحس در تاریخ حمل و نقل هوایی محسوب می شود. در این روز پرواز 571 نیروی هوایی اروگوئه در آند سقوط کرد و در این حادثه بیست و نه نفر جان باختند. دقیقا در همین روز و تاریخ، هنگامی که یک هواپیمای آئروفلوت شوروی درون دریاچه ای در یک کیلومتری باند فرودگاه سقوط کرد، 174 نفر از مردم کشته شدند. 13.سیزدهمین کارت تاروت مرگ است. همچنین دلایل دیگری از این قبیل نقل است که: 1. سیزده عدد اول است. تنها عددی که اول است و مجموع اعداد آن قابل رادیکال گیری است؛ عدد ۱۳ می باشد. از طرفی چون ۱۳ عدد اول است، در طول تاریخ اموال و زمین هایی که عدد ۱۳ نشان دهنده مقدار آن بود، همواره تقسیمش بین افراد با درگیری های خونین همراه بود. 2.هلاکت قوم نوح در سیزدهم ماه صورت گرفته است. 3.در طول یک سال ماه سیزده بار به صورت کامل دیده می شود..

اما در بعضی باورها عدد 13 خوش یمن است. مثلا: در تقویم مایا عدد 13 خوش یمن محسوب می شود. در این تقویم عدد 13 به مفهوم خیز، حرکت به جلو و پیشرفت تعبیر می شود.

یک مورخ و پژوهشگر معتقد است كه عدد 13 در فرهنگ ایرانی نه تنها نحس نیست بلکه عددی است که نماد پیروزی و بهروزی مردم ایران بوده است. این اعتقادات بیشتر متعلق به کشورهای غربی و مسیحیان بوده و گویی با فرهنگ ما منافات دارد.

شما چطور فکر می کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

به امید بهترین 13 بدر عمرتان...

منبع:safarme.com