ارز مسافرتی چیست و به چه کسانی در سال 1403 تعلق می گیرد؟

fatima
15 اسفند 1402
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
0 رای 0 / 5


به کمک هزینه ای که از طرف دولت به گردشگران برای سفرهای خارجی داده می شود ارز مسافرتی گویند. در واقع قیمت بالای ارز می تواند مانعی برای سفرهای خارجی بسیاری از مردم باشد و این راهکار برای باز کردن راه سفرهای خارجی تصویب شده است. نوسانات ارز در طول سال بسیاری از افراد و مشاغلی که نیاز به سفرهای خارجی دارند را دچار مشکل کرده است. اما بر اساس مصوبه ای که از سوی بانک مرکزی ایران صادر شد تمام مسافرینی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند (البته نه هر کشوری) می توانند در سال یک بار از این کمک هزینه استفاده کنند. ارز مسافرتی قیمتی مصوب و بسیار پایین تر از قیمت ارز در بازار آزاد دارد. با دریافت این ارز مسافران می توانند با هزینه ای کمتر سفر کنند.

ارز مسافرتی را چه کسانی می توانند دریافت کنند؟

برای دریافت ارز مسافرتی مهم نیست شما آقا باشید یا خانم، سالخورده و یا جوان، این ارز به تمام مسافران که سن بالای 12 سال داشته باشند و برای سفر به خارج از کشور اقدام کرده باشند، تعلق می گیرد. نوع سفر نیز در دریافت ارز مسافرتی تاثیری ندارد، شما به هر طریقی که قصد خارج شدن از کشور را دارید می توانید از این کمک هزینه استفاده کنید. باید دقت داشته باشید ارز مسافرتی در سال فقط یکبار به افراد داده می شود و تا سال بعد نمی توانید از آن دوباره استفاده کنید.

ارز مسافرتی

تغییرات مبلغ ارز مسافرتی

میزان ارز مسافرتی که به افراد داده می شود همیشه یکسان نبوده است و با توجه به شرایط مختلف تغییراتی پیدا کرده است. به عنوان مثال در سال 1397 ارز مسافرتی که 1000 دلار بود به کمتر از یک سوم یعنی 300 دلار کاهش یافت. در سال های بعد این مبلغ به دو هزار و دویست دلار رسید. در آن زمان مهم نبود که اشخاص به کدام کشور سفر می کنند و یا از چه طریقی قصد خارج شدن از کشور را دارند، بنابراین به تمام افراد به صورت یکسان  2200 دلار پرداخت می شد. اما از دی ماه سال 1400 مصوبه ای در بانک مرکزی ایران تصویب شد تا به وضعیت ارز مسافرتی سامان بخشیده شود. این مصوبه که  به صورت بخشنامه اعلام شد سقف فروش ارز را کاهش داد. البته این کاهش تا سال 1401 نیز ادامه داشت. در این بخشنامه کشورهای مقصد و راه خروج مسافر در مبلغ ارز مسافرتی موثر است. در سال 1402 مبلغ ارز مسافرتی به شکل زیر است:

  1. اگر مسافر برای سفر به کشورهایی که نیاز به ویزا دارد به صورت هوایی از کشور خارج شود و ارز مسافرتی بخواهد، می تواند 500 یورو دریافت کند.
  2. اگر مسافر قصد سفر به کشورهایی را دارد که نیاز به ویزا ندارند و این سفر به صورت هوایی باشد می تواند مبلغ 300 یورو دریافت کند.
  3. اگر مسافر از طریق راه زمینی، ریلی و دریایی بخواهد به کشورهای خارجی سفر کند مبلغ  ۳۰۰ یورو می تواند دریافت کند.

لازم به ذکر است که معادل این مبالغ با ارزهای متفاوت می تواند در اختیار مسافران قرار بگیرد.

شرایط دریافت ارز مسافرتی

خرید ارز مسافرتی از طریق سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی به راحتی امکان پذیر است. البته می توانید به صورت حضوری و با در دست داشتن حواله مربوطه به بانک های مشخصی که توسط بانک مرکزی اعلام می شود مراجعه کنید و ارز خود را دریافت کنید. نکته مهمی که برای دریافت ارز باید توجه کنید این است که حداقل هفت روز و یا بیشتر تا زمان سفر فرصت داشته باشید در غیر این صورت دریافت این ارز امکان پذیر نیست. و نکته مهم دیگر که نیاز به توجه دارد حضور خود فرد درخواست دهنده ارز مسافرتی برای دریافت ارز می باشد که الزامی است.

چه مدارکی برای گرفتن ارز مسافرتی نیاز است؟

برای اقدام به دریافت ارز مسافرتی موارد زیر الزامی می باشد:

  1. اصل و کپی پاسپورت که باید بیشتر از ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  2. اصل ویزای کشور مقصدی که قصد سفر به آن دارید.
  3. اصل و کپی کارت ملی شخص متقاضی
  4. اصل و کپی بلیت هواپیما و یا وسیله ای که با آن قصد سفر خارجی دارید
  5. فرم کامل شده‌ی درخواست ارز مسافرتی توسط متقاضی
  6. هزینه ارز موردنظر به همراه کارمزد و رسید پرداخت آن
  7. رسید اصل پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور
  8. یک شماره موبایل ثبت شده به نام متقاضی

ارز مسافرتی چه مزایایی دارد؟

نوسان ارز و تاثیر آن بر قیمت های سفر بسیاری از مسافران را دچار مشکل کرده است. ارز مسافرتی می تواند کمک خوبی برای این افراد باشد. در ادامه به مزایای آن اشاره می کنیم:

  • قیمت  ارز مسافرتی مناسب و بسیار پایین‌تر از قیمت ارز در  بازار آزاد است.
  • دریافت ارز مسافرتی بسیار راحت است.
  • همه مسافران بالای ۱۲ سال  می توانند این ارز را دریافت کنند.
  • تنها مخصوص سفرهای هوایی نیست و سفرهای زمینی و دریایی را نیز در برمی گیرد.
  •  این ارز هر سال یک بار قابل دریافت است.