crystal-worlds-japan

دنیای کریستالی ژاپن؛ چیدمانی جادویی از سیارات دیگر

آلا خسروانی
24 مهر 1395
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
82 رای 4.32 / 5
دنیای کریستالی ژاپن: چیدمانی جادویی از سیارات دیگر توکیو، ژاپن، تلاقی هنر و تکنولوژی در "دی. ام. ام. پلنت آرت" (نمایشگاه هنری سیارات)، یکی از بزرگترین نمایشگاه های هنری در ژاپن تا به امروز است. گروه آزمایشگاهی مستقر در توکیو، که متشکل از هنرمندانی است که خود را فن شناس ماورائی توصیف می کنند، در انتظار هستند تا تابستان امسال پشت ویترین ماورای زمینی بروند. این نمایشگاه فوق حرفه ای چهار اثر اصلی از هنر چیدمان تعاملی را به نمایش می گذارد، که یکی از آن ها "دنیای کریستالی" را به تصویر می کشد.japan-crystal-world2بازدیدکنندگان می توانند با به کارگیری ترکیبی از تلفن های همراه، سنسورها و رندر کردن کامپیوتری، جزئی از این دنیای ماورای زمینی شوند. برای مثال راه رفتن درون دریاچه در یکی از اتاق ها و پرتو افکنی از ماهی کوی (Koi) در حال شنا کردن وضعیت حرکتی شما را تعیین می نماید.japan-crystal-world3در ادامه یکی از اعضای تیم آزمایشگاه، کودو تاکاشی، هر یک از این چیدمان های هنری را به عنوان سیاره ای متفاوت توصیف می کند و تجربه ی حضور در این نمایشگاه را به سفری فضایی تشبیه می کند. اما تصور کلی و مفهوم این نمایشگاه چیست؟ مفهوم آن درباره ی حالات درونی بدن است که از طریق حواس پنج گانه به طور همزمان در افراد به وجود می آید. هدف ما داشتن این چیدمان های هنری به طور کامل و همه جانبه و با وسعت مساحتی بیش از ۳۰۰۰ متر مکعب بود. در این نمایشگاه هیچ قانونی برای گردش در میان سیارات مختلف نیست و بازدیدکنندگان می توانند در هر سیاره ای که تمایل دارند به گردش بپردازند.crystal-world-japan5تفاوت میان مشاهده ی نقاشی در نمایشگاه های معمولی و این چنین تجربه ی هنری چیست؟ تفاوت اصلی این است که در اینجا ما می توانیم افراد را در کار هنری شرکت داده و یا آن ها را تبدیل به بخشی از این کارها کنیم و این موضوع خیلی مهم است.  من مخالف اثر مونا لیزا نیستم، ولی زمانی که این اثر را در موزه ی لوور مشاهده کردم، رابطه ی من با آن یک طرفه بود. این رابطهء یک طرفه اندکی مغایر با خلقت انسانی است؛ زیرا من دوست دارم خودم شخصاً اثر هنری را ببینم، با آن ارتباط برقرار کنم و تجربه کنم.crystal-world-japanدر اینجا اگر به مشاهده ی انفرادی بپردازم اتفاق خواصی نخواهد افتاد، اما اگر در این تجربه با دیگران شریک باشم، تاثیرگذاری بیش تری در پی خواهد داشت. چیزی که قرار است با آن رو به رو شویم فراتر از یک تجربه ی زیباست. به همین سبب این تجربه باعث می شود تا با دید مثبت تری به افراد دیگر بنگریم.japan-crystal-worldچگونه می توانید رابطه ی جاری میان هنر و تکنولوژی را توصیف کنید؟ از نظر ما تکنولوژی صرفاً یک ابزار یا مواد اولیه است. اما این امر برای ما مهم است که ابتدا از کاری که می خواهیم انجام دهیم یک تصور کلی داشته باشیم و سپس از ابزار تکنولوژی در خلق آن استفاده کنیم. در مقایسه ی این تجربه با برخی آثار هنری قدیمی درمی یابیم که کارهنری ما روشن تر بوده و در بوم نقاشی ما همه چیز یافت می شود. هدف ما این است که گذشته ی کار فیزیکی را به خودی خود بسط و گسترش دهیم. بنابراین برای خلق چنین فضایی به تکنولوژی مدرن نیاز داریم؛ از آن حیث که خود به تنهایی قادر به انجام آن نیستیم، پس به یک تیم بزرگ احتیاج داریم؛ به همین دلیل در شرکت خود ۴۰۰ کارمند داریم. برای آن که این تجربه همه جانبه و تاثیر برانگیزتر باشد، فراتر رفته و رایحه های منحصر به فردی را برای هر یک از این اتاق ها خلق می کنیم. در واقع برای مثال در "گردش میان دنیای کریستالی" با همکاری یک فضانورد، به خلق رایحه ها و ادراک خاصی پرداختیم. از فضانورد مربوطه خواستیم رایحه ی موجود در فضا را به یاد آورد و سپس سعی کردیم آن بو یا حس را در کار هنری خود جای دهیم.japan-crystal-world1 میلیون ها گل متحرک به نحوی در طاق گنبدی شکل طراحی شده اند که تغییر فصل ها را به صورت محسوس نمایش دهند و تماشاگران قادرخواهند بود، با استفاده از گوشی های هوشمند خود، پروانه هایی را بر روی صفحهء موجود به پرواز درآورند.japan-crystal-world4پس این امکان وجود دارد که افراد بتوانند فضا را از طریق رایحه تجسم و احساس کنند. برای خلق چنین چیدمان خاصی بودجه ی هنگفتی لازم است. اما حقیقتاً بسیار کمتر از ساخت یک موشک و سفر به سیارات مختلف هزینه در پی خواهد داشت. [video width="1024" height="600" mp4="https://blog.safarme.com/wp-content/uploads/2016/10/This-crystal-universe-actually-exists.mp4"][/video]