غذاهای ماه رمضان

غذاهای ماه رمضان در سفره رنگی ایرانیان

سفرمی
30 اردیبهشت 1398
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
28 رای 4 / 5

غذاهای ماه رمضان در شهرهای مختلف ایران

رمضان ماه میهمانی خداست! ضیافتی الهی سرشار از خیر و برکت که مسلمانان را از سرتاسر دنیا به روزه گرفتن دعوت می کند! ماه رمضان از ماه هاییست که هر قومی در نقاط مختلف کشور، آن را با آداب و رسوم و غذاهای بخصوص خود آغاز می کند. از آنجایی که این ماه مبارک سالی یکبار است؛ بسیاری در جنب و جوش هستند تا با انداختن سفره ای رنگارنگ، رنگ و بوی متفاوتی به افطار و سحری خود بدهند! دور از ذهن نیست که غذاهای ماه رمضان در نقطه به نقطه ی شهرها با هم تفاوت داشته باشد. رسم و رسوبی که شله زرد و حلیم را به پای سفره افطار ایرانی ها می آورد در نقطه ی دیگری از کشور اصلا در میان غذاها یافت نمی شود!

بی شک جاذبه های فرهنگی هر مردمی جذابیت های خاص خود را دارد. هدف گردشگران تنها دیدن بناها و مناطق طبیعی نیست. آشنایی با رفتار، منش و سنت های اقوام یکی از مهم ترین جذابیت های سفر است. در سفرمی می توانید علاوه بر تهیه بلیط هواپیما داخلی و خارجی، رزرو هتل و تور سفری مجازی داشته باشید. در مجله سفرمی دنیا را در قاب مانیتورتان خواهید دید!

غذاهای ماه رمضان

مشهد مقدس و شُله مشهدی

نام این غذای پرخواص گواه آن است که در کجا می توان اصل آن را نوش جان کرد. بی شک مشهد مقدس که در خود حرم مطهر امام مهربانی ها را جای داده؛ با شله مشهدی اش شما را شیفته ی خود می کند! غذایی کامل و مقوی که حتی اگر تابحال نخورده باشید؛ وصفش را شنیده اید. شله مشهدی را نه تنها در میان غذاهای ماه رمضان مشهدی ها می توان یافت؛ بلکه با قدمتی طولانی پای ثابت نذری های ماه محرم و صفر هم می باشد. این غذای لذیذ ترکیبی از انواع و اقسام حبوبات و گوشت گوساله به همراه ادویه فراوان است که با ارزش غذایی بالا شما را ساعت ها سیر نگه می دارد.

شله مشهدی

آش بلغور شیر

افطاری ماه رمضان در مشهد تنها به صرف شله مشهدی ختم نمی شود! آش بلغور شیر هم از پیش غذاهاییست که در میان سفره ی مشهدی ها حضوری پر رنگ دارد. این آش ترکیبی از بلغور گندم، شیر، زردچوبه و زیره است که در مدت زمان کوتاهی می توان آن را طبخ کرد.

آش بلغور شیر

غذاهای ماه رمضان اصفهانی ها !

بریانی

محال ممکن است به اصفهان سفر کرده باشید و سراغ بریانی مشهور و لذیذ آن نرفته باشید! غذایی سنتی که طعم بی نظیر آن مدت ها بر زیر زبانتان می ماند. اصفهانی ها در ماه مبارک رمضان و در میان سفره ی افطار و سحری هم، بریانی را فراموش نمی کنند. غذایی چهار فصل و ایده آل برای عاشقان گوشت که در تمام رستوران ها در منوی اصلی می توان آن را دید. بریانی اصیل ترکیبی از گوشت گوسفند، جگر سفید، خلال بادام و دارچین است که شکل آن چیزی شبیه به همبرگر می باشد.

بریانی

حلیم بادمجان

حتما تا به حال نام حلیم بادمجان اصفهانی را شنیده اید! بی شک بادمجان و مشتقات آن و هر آنچه که با آن درست شود، طعمی لذیذ و خواستنی دارد! حلیم بادمجان غذایی معروف و آسان است که اصفهانی ها همواره آن را در سفره افطاری خود گنجانده اند. وجود حلیم بادمجان در میان غذاهای ماه رمضان اصفهانی ها رنگ و طعمی بی نظیر به سفره می بخشد. در شهرهای دیگر هم می توان این غذا را نوش جان کرد؛ اما محال است طعمش به خوشمزگی حلیم بادمجان اصفهان باشد. حلیم بادمجان در شکل شباهت بسیاری به کشک بادمجان دارد، تنها گوشت کوبیده شده به آن اضافه می شود.

حلیم بادمجان

سفره ی افطاری جنوبی ها

وقت آن است که به جنوب ایران سفر کنیم و غذاهای رنگارنگ آن ها را بشناسیم. بدون شک جنوبی های مهمان نواز با رسم و رسومات منحصر به فرد زیباترین سفره های افطار را پهن می کنند! جنوب کشور آنقدر پهناور است که در جای جای آن رسم و رسومات و غذاهای مختلفی وجود دارد. غذایی که در خوزستان به هنگام افطار خورده می شود در بندرعباس وجود ندارد. برخی از غذاهای ماه رمضان در خطه جنوبی کشور را بشناسید:

نان تموشی

جنوبی ها به مهارت در پخت نان ها و شیرینی های محلی شهرت دارند! نان تموشی که توی مشتی هم آن را صدا می کنند از نان های خوش مزه و سنتی بندرعباس است که در میان سفره ی افطار جنوبی ها می توان دید. نان تموشی در روزهای عادی هم توسط زنان بومی پخت می شود و مواد تشکیل دهنده ی آن آرد گندم، آب، تخم مرغ، سوراغ و مهیاوه است که برخی آن را با پنیز تزیین می کنند.

نان-تموشی

قلیه ماهی غذای پرطرفدار جنوبی

صرف نظر از ماه رمضان، قلیه ماهی از آن دست غذاهاییست که پای ثابت سفره های جنوبی هاست. این غذای لذیذ خورشت سنتی است که با رب انار، ماهی مخصوص، سبزی قلیه، پیاز، فلفل، تمبرهندی، سیر و ... درست می شود. قلیه ماهی غذایی مقوی و محبوب است که به همراه برنج هنگام افطار و سحری میل می شود. اگر گذرتان به شهرهای جنوبی ایران افتاد خود را به صرف قلیه ماهی در یک رستوران محلی دعوت کنید تا طعم لذیذ و اصیل این غذا را در زیر زبانتان حس کنید.

قلیه ماهی

مرگ بامیه

مرگ بامیه همان خورشت بامیه معروف و لذیذ است که تاریخچه اش به شهرهای جنوبی و خوزستان بر می گردد. این غذا با قدمتی طولانی هرسال در ماه مبارک رمضان حضورش دیده می شود.

خورش بامیه

غذاهای ماه رمضان در رشت دلربا!

رشته خوشکار

گیلانی ها در چیدن سفری ای رنگارنگ و طبخ غذاهایی لذیذ مهارت بی نظیری دارند! شما هم حتما تا بحال آوازه غذاهای گیلانی به گوشتان رسیده یا که خودتان نوش جان کرده اید! در ماه رمضان هم غذاها و شیرینی های خوشمزه ای برای سحر و افطار تدارک می بینند. رشته خوشکار از جمله خوردنی های لذیذی است که در صدر غذاهای ماه رمضان گیلانی ها جا خوش کرده است. رشته خوشکار ترکیبی از آرد و برنج به همراه آب و شیر است که طعمی شیرین و خواستنی دارد! در جای جای بازارهای گیلان به هنگام افطار می توانید بساط رشته خوشکار فروشی ها را ببینید! شامی هم یکی از غذاهای ویژه گیلانی ها برای افطار است. مردم این منطقه شامی مخصوص ماه رمضان را با نان، سبزی، پنیر و همین طور چای میل شیرین می کنند.

رشته-خوشکار

باقلا قاتوق

باقلاقاتق از آن دست خورش هایی است که کافیست یکبار طعمش زیر دندانتان برود تا شیفته ی مزه اش شوید! این غذای محلی مشهور جایگاهی ویژه در میان سفره ی سحر گیلانی ها دارد. پختش آسان است و مواد غذایی کمیاب و خاصی در طبخ آن استفاده نمی شود. باقلاقاتق با موادی همچون لوبیا و یا باقلا، سیر، شوید خشک، تخم مرغ و ادویه درست می شود.

باقلاقاتق

آش عباسعلی

کرمانشاهی ها در ماه رمضان آشی بخصوص به نام آش عباسعلی می پزند که قدمت آن به 200 سال پیش بر میگردد. تاریخچه این آش مربوط به زمانی است که آشپزی با نام عباسعلی نذر کرده بود که هر شب برای روزه داران آشی بپزد تا با آن افطار کنند. این آش خوشمزه و قدیمی ترکیبی از گوشت، غلات و حبوبات است که به هنگام سرو با پیازداغ و نعنا داغ تزیین می شود. از روغن کرمانشاهی که بسیار مقوی است در پخت این آش استفاده می شود تا روزه داران تا افطار کمتر احساس گرسنگی کنند.

آش-عباسعلی