شقایق-دشت شقایق-جلفا-دشت شقایق جلفا

جلفا؛ سرزمین شقایق‌های وحشی

اعظم عبدالله زادگان
8 اردیبهشت 1395
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
32 رای 4 / 5
جلفا شهری در استان آدربایجان شرقی و در ساحل جنوبی رود ارس است. این شهر گمرکی طبیعت بسیار زیبا و سرسبزی دارد. یکی از زیبایی های جلفا؛ سرزمین شقایق های وحشی آن است. جلفا به طور کلی آب و هوای معندل و خنکی دارد و بهار آن بسیار زیبا و دیدنی است. البته فصل بهار فصل اغلب مناطق ایران سبز و خوش آب و هوا هستند. در هر گوشه از ایران شاهد دشت‌های پر از گل‌‌های وحشی و زیبا هستیم؛ از دشت لاله‌های وحشی ارس گرفته تا گل‌‌های محمدی کاشان. اغلب این گل‌ها اغلب خودرو هستند و این نکته ضرورت حفاظت از آن‌ها را بسیار بیشتر می‌کند.

جلفا بهشتی از شقایق های وحشی

هر ساله با شروع فصل بهار دشت‌های جلفا و حاشیه رود ارس مملو از گل‌های وحشی می‌شوند. در میان همه این گل ها، شقایق‌های وحشی به علت رنگ قرمز زیبا و متراکم بودنشان جلوه بیشتری دارند. هر ساله گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی برای دیدن این گل‌های زیبا به حاشیه ارس سفر می‌کنند. بهترین زمان برای دیدن دشت شقایق های وحشی جلفا فصل بهار است. زیبایی خیره کننده ای که مخاطب را مسحور خود می کند.

گل شقایق وحشی معمولاً در مزارع، دشت‌ها و دامنه‌های کم‌ارتفاع کوهستانی آذربایجان، کردستان و سمنان رشد می کند. وجود مقادیر بسیار اندک ترکیبات اوپیوییدی در عصاره این گیاه سبب شده تا عصاره این گیاه را تریاک بی‌زیان بنامند. با توجه به خواص درمانی شقایق‌ها اغلب مردم به چیدن بی‌رویه آن‌ها می‌پردازند، غافل از این‌که این گیاهان باید تا زمان پرپر شدنشان در طبیعت بمانند تا بتوانند گرده‌افشانی کنند و به بقا ادامه دهند. اگر شب‌ها بی‌خوابی به سرتان می‌زند، می‌توانید جوشانده شقایق وحشی را امتحان کنید. این درمان حتماً مؤثر خواهد بود و بعد از خوردن آن احساس آرامش خواهید کرد.

سفر به جلفا

جلفا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی واقع شده است. طبیعت بکر و جاذبه های دیدنی جلفا، آن را شهری توریستی کرده است. هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه می آیند و از آنجایی که آب و هوای بسیار خوبی دارد، جزو بهترین مقاصد گردشگری در فروردین ماه است. برای سفر به جلفا ابتدا می توانید از هواپیما، قطار و اتوبوس اسفاده کنید. البته اول باید به تبریز بروید و بعد، از آن جا راهی جلفا شوید. در زمان تعطیلات مانند عید نوروز یا به طور کلی زمان های شلوغ بهتر است خرید بلیط هواپیما یا اتوبوس و قطار را زودتر انجام دهید. همین طور محل اقامت را از قبل رزرو کنید. دیدن دشت شقایق های وحشی قطعا بسیار دل انگیز خواهد بود اما در سفر به جلفا از دیدن جاذبه های تاریخی آن غافل نشوید.