تفاوت هتل و متل

تفاوت های بین هتل و متل

رایا مارکت
3 اسفند 1398
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
0 رای 0 / 5

با واژه هتل آشنا هستیم اما گاهی هم واژه متل به گوشمان می رسد که برایمان کمی رنگ و بوی تازگی دارد. ساخت هتل ها تاریخچه ای طولانی دارد اما متل ها چند سالی است که ساخته شده اند و رونق گرفته اند. درواقع هر دوی آن ها یک کار را انجام می دهند و آن: میزبانی از مسافران است. با این حال چندین تفاوت بزرگ بین هتل ها و متل ها وجود دارند که با یکدیگر به آن می پردازیم.

هتل های شهری و متل های بین راهی

تفاوت هتل و متل

اولین تفاوت هتل و متل، مکانی است که سازه در آن احداث شده است. هتل ها در شهر ساخته می شوند و استراحتگاهی برای مسافران شهری هستند اما متل ها، در جاده ها احداث می شوند و استراحتگاهی برای افرادی که قصد سفر به مکان دیگری را دارند، محسوب می شود. متل (mo-tel) مخفف دو کلمه Motorist و Hotel است. Motorist به معنای راننده است و Hotel هم به معنای مهمان خانه.

 معمولا کسانی که در متل اقامت دارند یک شب اتاق خود را رزرو می کنند و روز بعدی به ادامه سفر خود می پردازند اما افرادی که در هتل هستند، از یک شب تا چند هفته ممکن است در آن هتل اقامت داشته باشند. معمولا هم رزرو هتل خود را از قبل انجام می دهند.

مهمانان هتل ها مسافرانی هستند که از قبل برنامه سفر و اقامت شان مشخص است. بسیاری از آن ها نیز با تور سفر می کنند. آن ها بلیط هواپیما رفت و وبرگشت را از قبل تهیه کرده اند و سفرشان زمان بندی دقیق تری دارد. در حالی که مسافران متل ها معمولا گردشگران سفرهای زمینی هستند. اغلب با ماشین شخصی سفر می کنند و برنامه منعطف تری برای ماندن در متل دارند.

طراحی سازه هتل ها و متل ها

متل

هتل ها انواع گوناگونی دارند، برخی از آن ها یک طبقه ای و بعضی از آن ها بیش از 5 طبقه هستند. ورودی هتل ها از داخل ساختمان است و هر فردی که بخواهد وارد اتاق خود شود، باید از ورودی اصلی وارد شود و در واقع هتل دار و رزروشن را هم می بیند اما مُتل ها نهایتا دو طبقه ای هستند و ورودی متل ها، رو به بیرون ساختمان است. اگر از اتاق بیرون روید، اولین چیزی که می بینید، فضای کوچه و خیابان است. متل ها را به این دلیل اینگونه می سازند که افراد راحت تر به اتومبیل های خود دسترسی داشته باشند.

امکانات رفاهی

در هتل ها امکانات رفاهی بیشتری را شاهد هستیم. در اطراف هتل ها معمولا چندین سوپرمارکت، رستوران، کافی شاپ و ... وجود دارد اما در اطراف متل ها معمولا میزان انتخاب کمتر است و تعداد رستوران ها انگشت شمار است. در نزدیکی متل ها، پمپ بنزین وجود دارد. هتل ها معمولا دارای استخر هستند و برخی از آن ها باشگاه بدنسازی، اتاق بازی کودک، خشک شویی، جکوزی، اتاق ماساژ و ... دارند اما این امکانات در متل ها دیده نمی شود.

خدمات هتل و متل

هزینه اقامت در هتل و متل

هزینه اقامت در هتل ها بستگی به ستاره هایی دارد که هر هتل کسب کرده است. البته این ستاره ها معیار دقیقی برای خوب بودن یک هتل نیست چرا که گاهی یک هتل سه ستاره بهتر از یک هتل چهار ستاره خدمات ارائه می دهد. با این حال هتل ها درجه بندی دارند و معمولا هزینه اقامتی در آن ها نسبتا زیادتر از متل ها است. از آن جایی که متل ها خدمات خاصی را ارائه نمی دهند، هزینه اقامت در آن ها نیز ارزان تر است.

با این تفاوت هایی که گفته شد شاید تصور کنید متل ها بی کیفیت هستند و اقامت در آن ها جالب نیست اما بهتر است به علت احداث آن ها فکر کنید. متل ها نسبت به جایگاهی که دارند، کیفیت مناسبی دارند و برای افرادی که در طول راه خسته شده اند، مناسب اند. متل ها را برای استراحت کوتاه مدت ساخته اند اما هتل ها را به گونه ای ساخته اند که شما راحتی بیشتری داشته باشید و مدت زمان بیشتری را در آن جا سپری کنید. بدون شک متل های با کیفیتی نیز وجود دارند که برای همیشه لذت مسیر را برای شما ماندگار می کنند.

فراموش نکنید که متل ها هم مانند هتل ها استانداردهایی دارند. متل ها نیز بر اساس رتبه بندی هتل ها درجه بندی می شوند. به هر کدام درجه کیفی یا ستاره ای داده می شود که با توجه به استاندارهای تعیین شده سطح کیفی و خدمات آن را مشخص می کند. بر این اساس شما می توانید بهترین و مناسب ترین هتل یا متل را با توجه به شرایط تان انتخاب کنید.