هواپیماهای باربری

هواپیماهای باربری غول پیکر را بشناسید!

سفرمی
6 بهمن 1397
2 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
64 رای 3.56 / 5

با برترین هواپیماهای باربری آشنا شوید!

آیا تا به حال نام هواپیماهای باربری و یا کارگو را شنیده اید؟ هواپیماهایی غول پیکر و بزرگی که تنها برای حمل کالاهایی عظیم الجثه طراحی و ساخته شده اند. طراحی این هواپیماهای باربری کاملا مغایر با هواپیماهای مسافربری است و دقیقا مطابق با میزان باری که قرار است حمل کنند، ساخته می شوند. درب های تمامی هواپیماهای باری بسیار بزرگ طراحی شده تا توانایی بارگیری محموله های بزرگ را در خود داشته باشند. در برخی از این هواپیماهای باربری هم، دماغه ی هواپیما برای ورود و خروج محموله باز و بسته می شود. جالب است بدانید که هواپیماهای باری در کنار کالاهایی همچون پوشاک، گوشت و یا هر چیز دیگری، تانک، ماشین و حتی هواپیماهای مسافربری را هم با خود حمل می کنند! همراه سفرمی سامانه رزرواسیون خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل باشید تا با بزرگترین هواپیماهای باربری جهان آشنا شوید.

بزرگترین هواپیماهای باربری

هواپیمای باربری آنتونوف 225 | Antonov An-225

آنتونوف 225 مریا را می توان غول پیکرترین هواپیمای باری جهان دانست که توانایی حمل 250 تن بار را دارد! این هواپیمای غول آسای روسی در سال 1988 وارد صنعت هواپیمایی کشور روسیه شد تا بتواند اشیاء و بارهای بسیار سنگین را حمل کند. نکته جالب در رابطه با این هواپیمای باربری آن است که آنتونوف 225 توانایی حمل بار به صورت خارجی دارد! به این صورت که بالای این هواپیمای باربری بخشی تعبیه شده تا بتواند بارهای بسیار سنگین را حمل کند. در سال 1989 نیز این هواپیمای باربری، شاتل روسی بوران را در پشت خود قرار داد. آنتونوف 225 سنگین ترین هواپیمای باربری جهان توانسته تا به امروز، اشیاء سنگینی همچون لوکوموتیو، ژانراتور های 150 تنی و تانک 253 تنی را بر دوش خود حمل کند!

هواپیمای باربری آنتونوف 225 | Antonov An-225

هواپیمای باربری آنتونوف 225 | Antonov An-225

هواپیمای باربری بوئینگ 747- 8 | Boeing 747-8 Freighter

بسیاری از هواپیماهای باربری جهان از جمله نسخه های بوئینگ 747 هستند! اما هواپیمای باری بوئینگ 747 سری 8 از جمله قدرتمندترین هواپیماهایی است که توانایی برخاستن از زمین با بار 137 تنی را دارد. این هواپیمای غول پیکر دارای 4 موتور قدرتمند GEnx-2B67 می باشد. بدنه و فرم کلی هواپیمای باربری دریم لیفتر به طوری طراحی شده تا هواپیما بتواند بارهای سنگین و بسیار بزرگ را با طراحی های غیرمعمول حمل کند.

هواپیمای باربری بوئینگ 747- 8 | Boeing 747-8 Freighter

هواپیمای باربری بوئینگ 747- 8 | Boeing 747-8 Freighter

هواپیمای باربری لاکهید C-5 گلکسی | Lockheed C-5 Galaxy

هواپیمای لاکهید C-5  از جمله بزرگترین هواپیماهای باربری نیروی نظامی آمریکاست که توانایی حمل بارهای بسیار سنگین و عظیم الجثه را دارد. نیروی نظامی آمریکا از این هواپیمای ترابری برای حمل تانک، هلیکوپتر، تجهیزات و حتی نیروی نظامی خود استفاده می نماید. جالب است بدانید که بیشترین حجم باری که این هواپیما به طور همزمان حمل کرده، 129 تن است که شامل 6 موشک و 5 هلیکوپتر می باشد که حتی تصور آن عجیب است! این هواپیمای نظامی آمریکا، طولی به اندازه یک زمین فوتبال دارد!

هواپیمای باربری لاهید C-5 گلکسی | Lockheed C-5 Galaxy

هواپیمای باربری لاهید C-5 گلکسی | Lockheed C-5 Galaxy

هواپیمای باربری ناسا؛ سوپرگاپی | Super Guppy

ناسا نیز برای حمل و نقل فضاپیماها و تجهیزات فضایی خود از یکی از بزرگترین هواپیماهای باربری همچون سوپر گاپی استفاده می کند! سوپر گاپی توسط صنایع هواپیماسازی ایرباس ساخته شد و سازمان ناسا طی توافقنامه ای آن را از آژانس فضایی اروپا تحویل گرفته است. این هواپیما از نمونه های قدیمی است که نخستین بار در سال 1965 اقدام به حمل بار نمود. این هواپیمای دلفینی شکل می تواند با حداکثر سرعت 480 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. لازم به ذکر است که سازمان ناسا به تازگی از هواپیمای باربری سوپر گاپی برای حمل و نقل فضاپیمای اوریون استفاده نموده است.

هواپیمای باربری ناسا؛ سوپرگاپی | Super Guppy

هواپیمای باربری ناسا؛ سوپرگاپی | Super Guppy

هواپیمای آنتونوف An-124 کندر | Antonov An-124 Ruslan

از دیگر هواپیماهای غول آسایی که اقدام به باربری محموله می کند می توان هیولای عظیم الجثه آنتونوف An-124 کندر را معرفی نمود. این هواپیما در حقیقت بزرگترین هواپیما نظامی آنتونوف محسوب می شود که مورد استفاده ی ارتش نظامی روسیه قرار گرفته است. این هواپیما توانایی بارگیری بیش از 165 تن بار را دارد که این حجم بسیار بیشتر از هواپیمای گلکسی C-5 می باشد. این هواپیمای باربری با آنکه در سال 1984 ساخته شده است اما کماکان قادر به پرواز و حمل بار می باشد و در ماموریت های هوایی مرتبط با ارتش مورد استفاده ارتش روسیه قرار گرفته است.

هواپیمای آنتونوف An-124 کندر | Antonov An-124 Ruslan

نهنگ بلوگا ال اکس؛ هواپیمای باربری | Airbus Beluga

بلوگا ال ایکس، نام هواپیمایی غول آسا به شکل نهنگ و دلفین است که با ظاهری جالب نام نهنگ سفید را گرفته است. این هواپیمای باربری همچون دریم لیفتر توانایی حمل بارهای عظیم الجثه با طراحی های نامتعارف و عجیب را تا وزن 52 تن دارد. بلوگا ال ایکس به صورت 3 طبقه می باشد و بارهای بزرگ و سنگین از طریق قسمت پهن هواپیما که نوک نهنگ است، جابجا می شود. ارتفاع هواپیمای باربری بلوگا ال اکس؛ حدود 63 متر می باشد و برای به پرواز درآمدن آن از دو موتور قدرتمند استفاده شده است. این هواپیمای باربری در اتاق بار جدید خود سیستم تنظیم دما تعبیه نموده تا بارهای حساسی همچون ماهواره های فضایی و یا نقاشی ها را به سلامت به مقصد برساند.

نهنگ بلوگا ال اکس؛ هواپیمای باربری | Airbus Beluga

نهنگ بلوگا ال اکس؛ هواپیمای باربری | Airbus Beluga

هواپیمای بوئینگ C-17  گلوبمستر 3 | Boeing C-17 Globemaster III

هواپیمای بوئینگ گلوبمستر 3 یکی دیگر از بزرگترین هواپیماهای باربری دنیا که بسیار مجهز بوده و در حال حاضر به خدمت نیروی نظامی ارتش آمریکا در آمده است. درست است که هواپیمای باربری گلکسی C-5 بزرگترین در ارتش آمریکا است اما گلوبمستر در باربری و ترابری نیروی نظامی نقش عمده تری دارد. این هواپیما دارای سرعت بسیار بالایی برای رساندن بار و نیروهای نظامی می باشد. جالب است بدانید که این سرعت بالا در جابجایی نیروها و حتی مجروحان جنگی، منجر به افزایش قدرت ناوگان باربری و نظامی نیروی هوایی آمریکا شده است.

هواپیمای بوئینگ C-17 گلوبمستر 3 | Boeing C-17 Globemaster III

هواپیمای بوئینگ C-17 گلوبمستر 3 | Boeing C-17 Globemaster III

هواپیمای باری کاوازاکی C-2

هواپیمای باربری کاوازاکی C-2 که در گذشته با نام XC-2  شناخته می شد؛ از غول آساترین هواپیماهای باربری است که با طراحی پیشرفته، محصول کشور ژاپن می باشد. این هواپیمای باربری برای رفع نیازهای نیروی دفاع هوایی ژاپن ساخته شده است. هواپیمای کاوازاکی C-2 توانایی حمل حدود 38 تن بار را دارد و می تواند با وزن 141 تن از زمین بلند شود!

هواپیمای باری کاوازاکی C-2