جشنواره گل لاله گچسر-جشنواره گل-جشنواره-گل لاله

جشنواره گل لاله گچسر

آلا خسروانی
7 اردیبهشت 1395
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
17 رای 4.25 / 5
گل لاله از دیر باز تاکنون به خاطر زیبایی منحصر به فردش در فرهنگ ما نوید فرارسیدن بهار را می دهد. همین طور این گل در مناسب های مختلف برای ابراز احساسات و احترام استفاده می شود. سال های سال است گل لاله زینت بخش مراسم سفره هفت سین در عید نوروز  است. تصویر این گل روی نقش برجسته‌ها و مهرهای پادشاهان ایرانی از دوره عیلامی تا هخامنشی و ساسانی دیده می شود. این موضوع به خوبی نشان از قدمت گل لاله در فرهنگ ایرانی را دارد.
باغ لاله های گچسر

قدمت باغ لاله گچسر

مجموعه باغ لاله‌های گچسر در کیلومتر ۵۲ جاده چالوس در روستای گرماب، از توابع گچسر و در منطقه آسارا واقع شده است. این باغ با مساحتی حدود 10 هزار متر مربع و تنوع 32 گونه لاله از جاذبه های گردشگری حومه تهران و کرج به حساب می آید. سالانه بیش از چند صد هزار بازدید کننده به این منطقه می آیند. قدمت باغ لاله های گچسر نزدیک به 50 سال است. مرحوم الله‌یار غلامی در سال ۱۳۶۰ باغ گل لاله گچسر را برای بازدید عموم مردم از دشت های گل لاله راه اندازی کرد. البته قبل از آن نیز از این مجموعه برای کشت انواع گل و گیاه استفاده می شد.

جشنواره لاله

این باغ نام های متعددی از جمله باغ لاله های کرج، باغ لاله، باغ لاله های البرز و ... به خود گرفته است. همین طور سالانه در ماه اردیبهشت جشنواره گل لاله در این مجموعه برگزار می شود. از آنجایی که عمر گل لاله کوتاه است، این مجموعه حدود 15 روز در اردیبهشت ماه پذیرای دوست‌داران طبیعت است. هم زمان با برگزاری جشنواره گل لاله گچسر نمایشگاه صنایع دستی و همین طور کتاب نیز در نزدیکی باغ برگزار می شود. علاوه بر این تماشای زیبایی باغ می توانید لاله های خودرو و پرورشی را نیز خریداری کنید.

انواع متنوعی از گل‌های لاله از جمله ستاره‌ای، حاشیه‌دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی در این باغ وجود دارد. زمان بازدید از باغ گل لاله معمولاً اواخر اردیبهشت ماه است که به‌طبع سرما یا گرمای زودرس در شروع و اتمام جشنواره گل لاله گچسر اثر می گذارد.

باغ لاله ها در گچسر فراموش نکنید این باغ در منطقه خوش آب و هوایی قرار دارد و با سفر به آن می توانید از دیدنی های طبیعی منطقه نیز لذت ببرید. کمی بعد از باغ لاله گچسر، پیست اسکی دیزین قرار دارد. قرار گیری باغ در منطقه آسارا باعث شده تا در زمان جشنواره مردم برای صرف غذا به این شهرستان بروند. از دیگر دیدنی های گچسر می توان به غار یخ مراد اشاره کرد. این غار قدمتی بالغ بر 40 میلیون سال دارد. برروی گردشگری در غار حتما نیاز به تجهیزات و وسایل حرفه ای دارید.

بهترین زمان بازدید از جشنواره لاله ها

همان طور که قبلا اشاره کردیم به دلیل شرایط آب و هوایی و عمر گل لاله، این جشنوراه زمان کوتاهی برگزار می شود. بعضی از تورهای گردشگری از قبل برای جشنواره لاله ها در گچسر تدارک دیده اند. از آنجایی که مسیر خیلی دور نیست، شخصا نیز می توانید با اتوبوس و یا ماشین شخصی به این منطقه بروید. دقت داشته باشید خرید بلیط اتوبوس را به لحظات آخر موکول نکنید. چرا که اردیبهشت ماه این منطقه گردشگران زیادی دارد.

بازدید از جشنواره گل لاله گچسر به زیبایی قدم زدن در باغ های گل لاله هلند است. پیشنهاد می کنم حتما در اردیبهشت ماه برنامه ای برای بازدید از باغ داشته باشید.