چه کالایی نمی تواند در قسمت بار هواپیما باشد؟

اقلام ممنوعه در قسمت بار هواپیما

سفرمی
22 خرداد 1397
57 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
154 رای 2.75 / 5

چه کالایی نمی تواند در قسمت بار هواپیما باشد؟

در سفر های هوایی حمل بعضی از بارها به دلایل امنیتی ممنوع است. این وسایل نمی توانند در قسمت بار هواپیما و کابین باشند و به طور کلی حمل آنها جرم محسوب می شود.

در ادامه این وسایل را با هم بررسی می کنیم. پس اگر شما هم از قوانین حمل بار در پرواز اطلاعی ندارید با ما همراه باشید.

 کالاهایی که در قسمت بار هوا نباید باشد

قبل از تحویل بار به نکات زیر دقت کنید

1- از پذیرش چمدان و ساک های دستی سایر مسافرین به هردلیلی، جدا خودداری کنید زیرا مسئولیت وجود هرگونه شیء مشکوک و خطرناکِ داخل چمدان بر عهده ی شخص شماست و اثبات بی گناهی در این موارد بسیار مشکل است.

2- قبل از سفر لیست اقلام ممنوعه را به دقت بررسی کنید و به هیچ عنوان نسبت به حمل آن ها چه در قسمت بار و چه در ساک دستی اقدام نکنید زیرا بارهای شما در فرودگاه به دقت بررسی می شوند و کشف این اشیا تقریبا گریز ناپذیر است.

3- وجود اشیاء قیمتی مانند پول نقد، طلا، جواهر و... در قسمت بار هواپیما ممنوع نیست ولی در صورت گم شدن آن ها شرکت های هواپیمایی هیچ گونه مسوولیتی را بر عهده نمی گیرند. بنابراین توصیه می کنیم حتما اشیاء قیمتی را در ساک دستی خود قرار دهید و به داخل کابین هواپیما ببرید.

 ساک دستی در هواپیما

کالاهایی که در قسمت بار هواپیما هم نمی توانند باشند

1- به طور کلی حمل سلاح های گرم ممنوع است و جرم محسوب می شود. این سلاح ها شامل موارد زیر می شوند:

- انواع سلاح گرم مثل تفنگ، اسلحه ی شکاری، تفنگ های اسباب بازی که به اسلحه واقعی شباهت دارند و....

- قطعات اسلحه مثل دوربین دید در شب، گلوله و ساچمه و...

- تیر و کمان و منجنیق

ممنوعیت سلاح های گرم در بار هواپیما

2- کلیه ی وسایلی که به عنوان سلاح سرد به محسوب می شوند و استفاده از آنها می تواند باعث ایجاد جراحت شود مثل:

- انواع یخ شکن

- تیغ ریش تراشی

- کاتر

-چاقو و قیچی با تیغه های تیز و بلندتر از 6 سانتی متر

- وسایل رزمی و دفاع شخصی با لبه ها و قسمت های تیز

- شمشیر و قمه

- انواع دریل و مته

- سوهان ناخن فلزی سر تیز و....

ممنوعیت سلاح های سرد در هواپیما

3- وسایلی که می تواند برای ضربه زدن و وارد کردن آسیب های جدی به بدن استفاده شود. این وسایل برای امنیت هواپیما خطرناکند و نمی توانند در قسمت بار هواپیما هم باشند.

- چوب بیسبال و کریکت

- چوب و چماق، تیر های چوبی، چوب بیلیارد، باتوم و....

- وسایل رزمی

چوب بیسبال

4- مواد و وسایل منفجره که می توانند آسیب های جدی به فرد یا مسافران دیگر وارد کنند و امنیت پرواز را به خطر بیاندازند.

- مهمات

- چاشنی

- دتکتور، فیوز، باتری

- وسایل انفجاری اسباب بازی

- مین، نارنجک و دیگر وسایل نظامی

- وسایل آتش بازی

- گاز اشک آور

- دینامیت، باروت

ممنوعیت گاز اشک آور و مهمات

5- مواد غذایی را تحت شرایط خاصی می توان در قسمت بار قرار داد. برای مثال این مواد نباید فاسد شدنی یا اسیدی باشند و باید به دقت بسته بندی شوند. به طور کلی از آنجایی که قوانین کشورهای مختلف در مورد مواد خوراکی متفاوت است، توصیه می کنیم حدالامکان از حمل این مواد اجتناب کنید اما در صورتی که به این کار اصرار دارید توصیه های زیر را جدی بگیرید:

- سعی کنید مواد غذایی را در چند لایه به دقت بسته بندی کنید، توجه داشته باشید که بسته بندی ها حدالامکان شفاف باشد تا محتوای داخل ظرف دیده شود و در هنگام بازرسی نیاز به باز کردن بسته بندی نباشد.

- تا جای ممکن مواد غذایی خشک را در قسمت بار قرار دهید تا درصورت آسیب های احتمالی باعث کثیفی چمدان خود و سایر مسافران نشود.

- از حمل مواد خوراکی که ظاهری نامتعارف دارد و ممکن است با اقلام ممنوعه ای مانند مواد مخدر اشتباه گرفته شود اکیدا خودداری کنید زیرا اثبات ماهیت آن ها زمانبر است و ممکن است به خاطر آن ها پرواز را از دست بدهید.

مواد غذایی فاسد شدنی

6- حمل کلیه ی مایعات خطرناک مثل اسید، نفت، بنزین و... به قسمت بار و کابین هواپیما ممنوع است بنابراین از حمل این مواد جدا خودداری کنید. این مواد شامل ترشیجات، ابلیمو و روغن های خوراکی نیز می شود.

این لیست کاملا متغییر است و ممکن است در کشور های مختلف مواردی به آن اضافه شود، به طور کلی می توان گفت هر وسیله ای که از نظر ماموران امنیتی فرودگاه، غیر مجاز است و امنیت پرواز را به خطر می اندازد، می تواند در این لیست جای بگیرد. بنابراین اگر در هنگام بازرسی با مشکلی مواجه شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش و صداقت به سوالات ماموران امنیتی پاسخ دهید تا از شما رفع اتهام شود و در صورتی که وسیله ی مورد نظر غیر مجاز تشخیص داده شد بر حمل و نگهداری آن اصرار نکنید.

مایعات خطرناک

خلاصه

بزرگترین چالش مسافران در سفر های هوایی حمل بار است. گاهی وسایلی از نظر قوانین غیر مجاز تشخیص داده می شوند که اصلا به ذهنمان نمی رسد. برای ما ایرانیان این موارد بیشتر جزو مواد خوراکی محسوب می شوند.

در این مطلب سعی کردیم لیستی از کالا هایی که در قسمت بار هم نمی توانند قرار بگیرند را بررسی کنیم، بنابراین قبل از سفر با استفاده از این چک لیست می توانید زمان بازرسی چمدان را به حداقل برسانید و در انرژی و زمان صرفه جویی کنید.