هواپیمای نروژی در ایران

تحریم های آمریکا، هواپیمای نروژی را در ایران زمینگیر کرد!

سفرمی
16 دی 1397
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
6 رای 3 / 5

نقص فنی هواپیمای نروژی در فرودگاه مشهد

چندی پیش در تاریخ 23 آذرماه هواپیما بوئینگ 737 مکس که متعلق به شرکت هواپیمایی نروژ ایر شاتل می باشد در حالی که از دوبی به مقصد اسلو پایتخت نروژ در حال پرواز بود دچار نقص فنی در قسمت موتور هواپیما شد و با 170 مسافر و 18 خدمه پرواز مجبور به تغییر مسیر و فرود در فرودگاه دستغیب مشهد شد. مسافران و خدمه ی این هواپیمای نروژی همگی در فرودگاه شیراز پذیرایی شدند و پس از گذشت یک روز توانستند با پرواز جایگزین هواپیمایی دیگر شیراز را ترک کرده و به مقصد اسلو پرواز کنند. اما چه اتفاقی برای هواپیما بوئینگ737 مکس آمد ؟ همراه سفرمی باشید تا اطلاعاتی را در رابطه با جزئیات این خبر به دست آورید.

هواپیمای نروژی بوئینگ 737

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، دولت ترامپ در بیانیه ای تصمیم به بازگرداندن تحریم ها، علیه کشور ایران گرفت. در سال 2015 مقرر شد افرادی که به هفت کشور خاورمیانه همچون ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن سفر کنند بر طبق قوانین آمریکا تا سال ها قادر به دریافت ویزای آمریکا نخواهند بود.

از این رو بر طبق قوانین واشنگتن،سرنشین های این بوئینگ که شهروند یکی از 38 دولت امضا کننده توافق لغو متقابل روادید با آمریکا هستند دیگر حق ورود به خاک آمریکا و استفاده از این امتیاز را نخواهند داشت و مجبور هستند تا سال ها از سفارت آمریکا برای سفر و ورود اجازه بگیرند. نروژ جزو این 38 کشور بوده که با آمریکا توافق لغو متقابل ویزا امضا کرده است.

در گزارشی که آمده مسیر پروازی این هواپیما به هیچ عنوان از آسمان ایران نبوده است و هواپیما بوئینگ 737 مکس به دلیل نقص فنی مجبور به عبور از حریم هوایی ایران و نشستن در فرودگاه شیراز شد.

در این میان تیمی از تعمیرکاران شرکت هواپیمای نروژی وارد خاک ایران شدند و مشغول تعمیرات و کار بر روی هواپیمای خود شدند. سخنگوی خطوط هوایی نروژی، آندراس هیورنهولم اعلام کرد که تکنسین های شرکت نروژی در حال تلاش و بررسی انواع گزینه ها برای به پرواز درآمدن این هواپیما هستند تا به وطن بازگردد. این تیم پس از مدتی تشخیص دادند که برای به پرواز در آمدن دوباره هواپیما می بایست موتور آن تعویض شود.

اما تحریم آمریکا علیه ایران و تعطیلات سال نو میلادی برایشان دردسرساز شد و این تحریم ها مانع از ارسال قطعات یدکی و موتور به خاک ایران شده است. بر اساس داده های سایت های ردیابی پرواز و تصاویر ارسالی از عکاسان هوانوردی ایرانی، هواپیما بوئینگ 737 مکس نروژین شاتل همچنان پس از گذشت چندین روز در فرودگاه شیراز زمینگیر است و موفق به بازگشت به وطن نشده است.

در این خصوص سخنگوی شرکت هواپیمایی نروژ ایرشاتل نیز گفت: فقط این را می گویم که با چند راهکار در تلاش هستیم که این هواپیما را به پرواز در آوریم. فلای دبی با سه پرواز در هفته به مقصد شیراز و ترکیش ایرلاینز با پرواز های مستقیم به شیراز از گزینه هایی هستند که امکان دارد بتوانند برای هواپیمای بوئینگ 737 مکس موتور تهیه کرده و وارد خاک ایران کنند.

همراه مجله اینترنتی سفرمی باشید تا از اخبار روز در حوزه گردشگری باخبر شوید. همچنین شما می توانید با گشت و گذار در وبلاگ سفرمی اطلاعات خود را در رابطه با شهر یا کشورهای مختلف تکمیل نموده و در صورت تمایل برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل به سایت سفرمی مراجعه نمایید.