گردشگری نابینایان

گردشگری نابینایان

آناهیتا جلال آبادی
15 دی 1400
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
6 رای 4.25 / 5

سفر کردن به خودی خود مشکلاتی دارد و باید از قبل از همه چیز برنامه ریزی شود. با این وجود باز هم در طول سفر ممکن است اتفاقاتی غیر منتظره بیفتد. این مشکلات در مورد افراد و با توانایی های جسمی متفاوت بیشتر هم می‌شود. شرایط سفر کردن برای افراد توان یاب و کسانی که به هر دلیل بعضی مهارت ها را ندارند، کمی با دیگران فرق می‌کند. سفر برای نابینایان نیز یه دلیل شرایطی که دارند متفاوت است. هر سال در روز جهانی خط بریل توجه بیشتری به این موضوع می‌شود تا بتوان شرایط بهتری برای گردشگری نابینایان فراهم کرد.

 

نقشه های شهری با خط بریل

 

برنامه ریزی سفر برای افراد نابینا

نابینا بودن افراد دلیلی بر عدم فعالیت اجتماعی و منزوی شدن آن ها نیست. شاید بستر جامعه نتوانسته باشد به درستی شرایط ایده آلی را فراهم کند اما همه جوامع سعی می‌کنند تا با برنامه ریزی دقیق و درست موانع موجود را برطرف کنند. سفر کردن یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات است و نابینانان به هیچ عنوان از این لذت محروم نیستند تنها شرایط سفر کردن‌شان متفاوت است.

یکی از مهم‌ترین بخش های هر سفری برنامه ریزی های آن است. در گردشگری نابینایان این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این که از قبل همه چیز مشخص باشد. تمام جزئیات سفر مانند آب و هوا، شرایط محیطی، هتلی که قرار است در آن اقامت داشته باشید و ... تمام مواردی که شاید خیلی به نظر مهم نباشند می‌توانند برای افراد نابینا باعث چالش شوند.

اغلب افراد نابینا با تورهای گردشگری مخصوص سفر می‌کنند. تورهایی که تمام گردشگران آن نابینا هستند و لیدرهای تور مهارت های لازم را برایی مدیریت این تور ها دارند. بعضی دیگر ‌ترجیح می‌دهند سفری شخصی همراه با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را تجربه کنند. در این صورت حتما قبل از خرید بلیط هواپیما و یا رزرو هتل و رزرو تور باید حتما آن ها از شرایط جسمی همراه‌تان آگاه کنید. در این صورت می‌توانید از خدمات بهتری استفاده کنید و سفر برای‌تان راحت‌تر خواهد بود.

 

گردشگری برای نابینایان

 

نکاتی در خصوص سفر برای افراد نابینا

افراد نابینا تنها توانایی دیدن ندارند، اما به شدت دیگر حواس آن ها مانند شنوایی قوی است. بنابراین می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید و با آن ها ارتباط کلامی بیشتری برقرار کنید. در طول سفر بد نیست مواردی را برای سفر راحت‌تر در نظر بگیرند. مثلا اگر سفر کوتاه است حتما به جای چمدان از کوله پشتی استفاده کنند و در سفر با هواپیما که چمدان ها به محفظه بار برده می‌شود چمدان‌شان را علامت گذاری کنید. مثلا می‌توانید از روبان خاص بزرگی که رنگ تندی دارد استفاده کنید. در این صورت آن ها می‌توانند به راحتی به کمک یکی از مسافران یا مارمنان فرودگاه چمدان خود را پیدا کنند. همین طور بهتر است جنس روبان را متفاوت انتخاب کنید تا فرد نابینا با لمس کردن بتواند آن را تشخیص دهد. البته تگ های الکترونیکی نیز برای این منظور وجود دارد که می‌توانید روی چمدان نصب کنید. این تگ ها معمولا برنامه‌ای قابل نصب روی گوشی نیز دارند. تگ ها با نزدیک شدن چمدان به فرد به صدا در می‌آید. فراموش نکنید در تمام فرودگاه ها افرادی برای پشتیبانی از افراد توان یاب خدمت رسانی می‌کنند.

از آنجایی که افراد نابینا خط مخصوص به خود را دارند بهتر است حتما راهنمایی کامل از سفر و مقصد را از قبل مطالعه کرده باشند و همین طور بد نیست راهنمای سفر را همراه خود ببرند.

 

راهکارهایی برای نابینایان در سفر

 

تکنولوژی در خدمت گردشگری نابینایان

در گذشته گردشگری نابینایان با چالش های زیادی رو به رو بود. هرچند هنوز مشکلاتی در این خصوص وجود دارد اما پیشرفت تکنولوژی گام های مفیدی در این خصوص برداشته است. در دنیای تکنولوژی امروز اپلیکیش های متنوع و متفاوتی برای تمام افراد وجود دارد تا چالش های زندگی مدرن را به حداقل برساند. در این خصوص اپلیکیش هایی هم برای افراد نابینا طراحی شده است. این اپلیکیش ها گستردگی زیادی دارند. بعضی از آن ها قادر هستند با خواندن بارکد اطلاعات دقیق محصولات بلند اعلام کنند. این اپلیکیشن ها برای خرید بسیار مناسب هستند. برنامه هایی برای تشخیص اشیا وجود دارد که به فرد نابینا کمک می‌کند تا بداند با چه چیزی رو به رو است و یا چه چیزی در دست دارد.

نمونه‌ای دیگر از این اپلیکیشن ها، قابلیت خواندن متن دارند. یعنی کافی است فرد نابینا دوربین گوشی خود را به سمت متن بگیرد تا متن با صدای بلند خوانده شود. در این خصوص نیز می‌تواند از فرد دیگری کمک بگیرد.

 

نکاتی برای نابینایان در سفر

 

سگ راهنما برای نابینایان

گردشگری نابینایان به کمک سگ های راهنما بسیار راحت‌تر می‌شود. این سگ ها آموزش دیده هستند و در موارد زیادی مانند عبور از چهارراه ها می‌توانند کمک کنند. آن ها به محض قرمز شدن چراغ فرد را نابینا را مطلع کرده از حرکت آن جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل بعضی افراد نابینا در طول زندگی خود از سگ های راهنما استفاده می‌کنند. این افراد باید دقت کنند که آیا امکان بردن سگ در طول سفر برای‌شان میسر است یا نه. چون بعضی از هتل ها و هواپیمایی ها اجازه ورود سگ را نمی‌دهند. اما برعکس بعضی دیگر از هتل ها و شرکت های هواپیمایی تمهیداتی برای این موضوع دارند. به همین دلیل قبل از همراه بردن سگ راهنما حتما باید هتل مورد نظر و شرکت هواپیمایی را از این موضوع آگاه کنید. به علاوه بعضی فرودگاه ها برای سگ ها قوانین سخت گیرانه‌ای دارند که حتما باید از قبل در این مورد اطلاع داشته باشید.