هواپیمایی ایرآسیا (AirAsia Berhad) (MYX: 5099) ایرلاینی کم هزینه متعلق به کشور مالزی است. دفتر مرکزی آن در حوالی شهر کوالالامپور قرار دارد. این ایرلاین، از نظر اندازه ی ناوگان و تعداد مقاصد تحت پوشش، بزرگترین هواپیمایی موجود در مالزی است و از حیث تعداد مسافرین و اندازه ی ناوگان جت، بزرگترین ایرلاین ارزان قیمت در قاره ی آسیا به شمار می رود.
ارزان ترین نرخ رزرو بلیط هواپیما در سایت سفرمی
قطب اصلی این شرکت ترمینال مسافربری ارزان قیمت واقع در فرودگاه بین المللی کوالالامپور (KLIA) در منطقه سپانگ ایالت سلانگور در کشور مالزی محسوب می شود. دفاتر مرکزی خطوط هوایی وابسته به آن اعم از: هواپیمایی ایرآسیا تایلند، هواپیمایی ایرآسیا اندونزی، هواپیمایی ایرآسیا فیلیپین در فرودگاه بین المللی دون موئانگ، فرودگاه بین المللی سوئکارنو-هتا (Soekarno–Hatta)، فرودگاه بین المللی نینوی آکوئینو (Ninoy Aquino) و فرودگاه بین المللی بنگالورو استقرار یافته اند؛ این در حالیست که هواپیمایی خواهر آن یعنی ایرآسیا ایکس (AirAsia X) بیشتر بر روی مسیرهای با مسافت طولانی متمرکز شده است.
دفتر ثبتی هواپیمایی ایرآسیا در پتالینگ جایا (Petaling Jaya)، ایالت سلانگور و دفتر مرکزی آن در فرودگاه بین المللی کوالالامپور واقع شده است.
هواپیمایی ایرآسیا با کمترین هزینه ی واحد در دنیا معادل بر ۰.۰۲۳ دلار آمریکا به ازای هر صندلی موجود در کیلومتر و تراز بار مسافرین با ضریب ناچیز ۵۲% خدمت رسانی می نماید.
این ایرلاین ۱۰۰% سوخت مورد نیاز خود تا ۳ سال آینده را هم اکنون تامین و تثبیت کرده است.
رکورد مدت زمان رفت و برگشت هواپیماهای این شرکت تا ۲۵ دقیقه محاسبه شده است. سطح بهره وری خدمه پرواز آن سه برابر بیشتر از ایرلاین مالزی می باشد. متوسط میزان استفاده از هواپیماها ۱۳ ساعت در روز تخمین زده شده است.
در سال ۲۰۰۷، جوشا کورلانتزیک (Joshua Kurlantzick) در مجله نیویورک تایمز از ایرآسیا به عنوان پیشگام مسافرت هوایی کم هزینه در آسیا یاد کرد. ایرآسیا حامی تیم های ملی فوتبال مالزی، سنگاپور و باشگاه فوتبال کوئینز پارک رنجرز و همچنین، یکی از حامیان اسبق منچستر یونایتد و تور آسیای قرمز (Asia Red) است.
ایرآسیا در سال 1993 تاسیس شد و فعالیت خود را در 18 نوامبر سال 1996 آغاز کرد. ایرلاین ایرآسیا توسط یک شرکت دولتی (DRB-Hicom) پایه گذاری شد. در 2 دسامبر سال 2001، این هواپیمایی تحت بدهکاری سنگین، توسط تونی فرناندس (Tony Fernandes) رئیس سابق شرکت (Tune Air Sdn Bhd) خریداری شد. فرناندس در سال 2002 با هدف تولید سود و راه اندازی مسیرهای جدید از مرکز آن در کوالالامپور، با کاهش هزینه های تبلیغاتی انحصاری ایرلاین مالزی (0.27 دلار آمریکا) شرکت را به حالت اولیه برگرداند. در سال 2003، ایرآسیا دومین قطب فعالیت خود را فرودگاه بین المللی سنای در جوهور بهرو (Senai International Airport in Johor Bahru) در نزدیکی سنگاپور بازگشایی کرد و اولین پرواز بین المللی خود را به سمت بانکوک روانه کرد.
متعاقبا، ایرآسیا شرکت تایلندی خود را راه اندازی کرد و پروازهای خود به سنگاپور و اندونزی را آغاز نمود. پرواز به ماکائو (Macau) در ژوئن 2004 و پرواز به چین (شیامن) و فیلیپین (مانیل) در آوریل 2005 شکل گرفت. به دنبال آن ارائه پرواز به ویتنام و کامبوج در سال 2005 و به برونئی و میانمار در سال 2006 صورت گرفت. در آگوست سال 2006، ایرآسیا مسیرهای هوایی برون شهری مالزی را در مسیرهای صباح و سارواک تحت نام تجاری فلای ایژین اکسپرس (FlyAsianXpress) به تصویب رساند. مسیرها یک سال بعد به خاطر دلایل تجاری به “MASwings” بازگردانده شد.
در اواخر سال 2006، فرناندس طرح 5 ساله ای برای افزایش حضور ایرآسیا در قاره ی آسیا پیاده کرد. تحت این برنامه، پیشنهاد افزایش شبکه مسیر خود را با اتصال به تمامی مقاصد موجود در سراسر منطقه و گسترش بیشتر به ویتنام، اندونزی، جنوب چین (کون مینگ، شیامن و شنزن) و هند مطرح کرد. با توجه به این برنامه، از طریق شرکت های خواهرش یعنی ایرآسیای تایلند و مالزی، خواستار تمرکز در توسعه ی مراکز خود در بانکوک و جاکارتا (Jakarta) شد. با افزایش فرکانس و اضافه کردن مسیرهای جدید، ایرلاین ایرآسیا تعداد مسافران خود را به 13.9 میلیون نفر در سال 2007 رساند.
در سال 2007، مسافران گروه “The Barrier-Free Environment and Accessible Transport” بر علیه این ایرلاین به خاطر امتناع آن از سوار کردن مسافران ناتوان اعتراض کردند. آنها ادعا کردند افراد معلول در هنگام رزرو بلیط از طرف این شرکت مورد تبعیض قرار می گیرند.
یک ایرباس A320 با نقش پرچم مالزی روی دم و نقاشی های کارتونی روی بدنه توسط ایرلاین طراحی شد. در 27 سپتامبر 2008، شرکت اعلام کرد که 106 مسیر جدید به 60 مسیر موجود در لیست شبکه پروازی خود اضافه کرده است.
در اوایل سال 2013، شرکت ایرآسیا در مقایسه با وضعیت مشابه خود در سال 2012، حدود 168% افزایش سود داشته است. در سه ماه پایانی 31 دسامبر 2012، سود خالص شرکت به 350.65 میلیون رینگیت (114.08 میلیون دلار آمریکا) رسید. با وجود افزایش 1 درصدی میانگین قیمت سوخت، ایرلاین سود سالیانه خود در کل سال 2012 را مبلغ 1.88 میلیارد رینگیت گزارش کرد.
99 فروند
طول: 37.57 متر
ارتفاع: 11.76 متر
فاصله نوک دو بال: 34.10 متر
حداکثر وزن برخاست: 73.500 کیلو گرم
بیشینه سرعت: 858 کیلومتر بر ساعت
حداکثر برد پروازی: 5.500 کیلومتر
ظرفیت مسافر: 180 نفر
4 فروند – 265 فروند سفارش داده شده
طول: 37.57 متر
ارتفاع: 11.76 متر
فاصله نوک دو بال: 35.80 متر
حداکثر وزن برخاست: 79 تن
بیشینه سرعت: 833 کیلومتر بر ساعت
حداکثر برد پروازی: 6.500 کیلومتر
ظرفیت مسافر: 186 نفر
100 فروند سفارش داده شده
طول: 44.51 متر
ارتفاع: 11.76 متر
فاصله نوک دو بال: 35.80 متر
حداکثر وزن برخاست: 97 تن
بیشینه سرعت: 833 کیلومتر بر ساعت
حداکثر برد پروازی: 6.500 کیلومتر
ظرفیت مسافر: 236 نفر
22 فروند
فاصله نوک دو بال: 60.30 متر
طول: 63.70 متر
بیشینه سرعت: 880 کیلومتر بر ساعت
حداکثر برد پروازی: 9.500 کیلومتر
ظرفیت مسافر: حداکثر 292 نفر
ایرلاین ایرآسیا در درجه اول “Snack Attack” را پیشنهاد می کند؛ یک برنامه ی غذایی که می توانید با خرید آن از غذا و نوشیدنی استفاده کنید.
صبحانه ی مفصل با تخم مرغ خامه ای فریتاتا، املت ایتالیایی؛ کیک تازه با طعم مرغ، گوجه فرنگی و گیلاس پخته، لوبیای پخته با پونه.
وعده های غذایی متنوع اعم از: بریانی سبزیجات کبابی، مرغ شکم پر، ناسی داگانگ با مرغ تند، لقمه مرغ ساتای، پاستای گیاهی با دسر مرغ، مرغ سوخاری با سس کرمی، برنج سوخاری زنجبیلی با مرغ گیاهی، برنج با عصاره مرغ، بریانی مرغ بخارا.
وعده غذایی کودکان: ماکارونی و پنیر
خیابان ولیعصر، خیابان سایه
26200686
شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 5 عصر
پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر
www.airasia.com
شما هم می توانید در مورد این ایرلاین نظر بدهید.
برای ثبت امتیاز نیازی به ثبت نام نیست.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز با * علامتگذاری شدهاند