ویروس کرونا در ووهان

ویروس کرونا شهر ووهان را درهم کوبید | کمبود امکانات در این شهر

سروش
19 بهمن 1398
0 دیدگاه
امتیاز این مطلب:
0 رای 0 / 5

وضعیت ویروس کرونا در ووهان

به گفته ساکنان مرکز بحران، مراقبت از مردم برای درمان یا حتی تشخیص ویروس کرونا تقریبا غیر ممکن است. این جدیدترین وضعیت ویروس کرونا در ووهان چین است. ویروسی که سراسر دنیا را فرا گرفته و باعث زمین گیر شدن پروازهای بسیاری شده است. فروش بلیط هواپیما به مقصد چین توسط کشورهای بسیاری متوقف شده است. ورودی و خروجی های شهر بسته می شود و همه چیز تغییر خواهد کرد!

با داشتن ضعف و تب، "جیان هووا" به مدت 7 ساعت خارج از بیمارستان در سرما به امید اینکه مورد آزمایش ویروس جدید کرونا که پزشکان مشکوک به ابتلا بودند، منتظر ماند. خانوم "آن"، 67 ساله، برای واجد شرایط بودن جهت معالجه نیاز به تشخیص رسمی از بیمارستان داشت، اما بیمارستانی که هفته گذشته به همراه پسرش با سرعت به آن مراجعه کرده بودند حتی برای گرفتن آزمایش از او جای خالی نداشت. به گفته آن‌ها، بیمارستان بعدی که در ووهان، شهری با 11 میلیون جمعیت در مرکز شیوع بیماری، به آن مراجعه کردند نیز پر بود. از آن پس خانوم "آن" خود را در خانه قرنطینه کرد. او و پسرش جداگانه غذا میخورند و از ماسک استفاده میکنند و دائما آپارتمان خود را ضدعفونی میکنند. سلامتی خانوم "آن" به سرعت کاهش می‌یابد و حتی به سختی آب مینوشد. پسرش "هی جون" میگوید: " نمیتوانم اجازه دهم مادرم در خانه بمیرد. هر روز میخواهم گریه کنم. اما وقت گریه، اشکی در کار نیست، امیدی نیست."

تلاش کشورها جهت مبارزه با شیوع بیماری که در سرتاسر جهان شروع به گسترش کرده، وحشت جهانیان را برانگیخته و اقتصاد جهانی را مختل کرده است. ساکنان ووهان هر روزه درحال مبارزه برای نجات از بیماری که بیش از 4100 نفر را مبتلا و 224 نفر را در شهرشان کشته هستند. ماه گذشته دولت، شهر ووهان را در یک قرنطینه مجازی قرار داد، آن را آب بندی کرد و تردد وسایل نقلیه‌ی عمومی و ماشین‌های شخصی در خیابانها را در تلاشی ناامیدانه جهت مهار کردن شیوع بیماری ممنوع کرد.

ویروس کرونا

حالا، بیشتر ساکنان میگویند که دریافت مراقبتهای پزشکی جهت درمان یا حتی تشخیص ویروس کرونا تقریبا غیرممکن است.

پزشکان متعجبانه اظهار می‌دارند که با کمبود کیت تست و سایر تجهیزات پزشکی مواجه هستند ، بدون اینکه دلیل آن را بدانند. ممنوعیت تردد وسایل نقلیه عمومی به این معناست که برخی از ساکنان شهر مجبورند جهت رسیدن به بیمارستان ساعتها پیاده‌روی کنند، البته اگر به اندازه کافی سلامت باشند. مشکل فاصله میان مردم و کمک‌هاست . صف‌های طولانی خارج از بیمارستان‌ها برای آزمایش و درمان، اشاره به شیوع بیماری، بسیار فراتر از تعداد موارد مبتلا دارد. به گفته ساکنان، آمبولانس‌ها نیز به سختی تردد می‌کنند. در روزهای اخیر، برخی از افراد با شماره 120-شماره اورژانس چین- معادل شماره 115 اورژانس ایران تماس گرفتند و به آن‌ها گفته شده که صدها نفر در صف هستند.

به گفته افرادی که به بیمارستان رسیده‌اند آن‌ها ساعت‌ها در اتاق‌های انتظار-جایی که عفونت به آسانی شیوع پیدا می‌کند- به دلیل ازدحام جمعیت تحت فشار قرار گرفته‌اند. اما کمبود امکانات به این معنیست که در نهایت بسیاری از آن‌ها به خانه‌هایشان جهت قرنطینه شدن فرستاده می‌شوند و با رودررو شدن با خانواده‌هایشان شیوع بیماری را گسترش می‌دهند.

بسیاری از پزشکان و ساکنان به ساخت دو بیمارستان جدید برای ویروس کرونا که چین طی چند روز در حال انجام آن در ووهان است، امید بسته‌اند. یکی از آن‌ها حدود 8 هکتار است. 1000 تخت دارد و قرار است دوشنبه باز شود. به گفته دولت، 1400 کارمند پزشکی نظامی برای کار در آن جا جهت تأمین متخصصین سلامت در مبارزه با شیوع بیماری مستقر خواهند شد.

شهر ووهان

در روز یکشنبه مقامات رسمی شهر اعلام کردند که برنامه‌هایی برای راه‌اندازی ایستگاه‌های قرنطینه در اطراف ووهان برای مبتلایان به علائم ذات‌الریه و بیماران مبتلا به کرونا دارند. اما با گذشت یک هفته از قرنطینه، بسیاری از ساکنان بر این باورند که ویروس در حال حاضر بسیار بیشتر از تعداد اعلام شده گسترش یافته است. "لانگ جیان" 32 ساله درحالی که خارج از بیمارستانی که پدر سالمندش در حال معالجه است ایستاده می‌گوید: "وضعیتی که ما دیده‌ایم بسیار بدتر از آن است که رسما گزارش شده است". لانگ گفت پدرش باید به 6 بیمارستان برود و 7 روز منتظر بماند تا مورد آزمایش قرار بگیرد. تنها چند قدم آن طرف‌تر از جایی که آقای لانگ صحبت می‌کند، تختهایی به چشم می‌خورند که در هردو طرف یک راهروی باریک در اتاق اورژانس ردیف شده‌اند. مردی در اتومبیل خود، در حال دریافت داروی داخل وریدی بود. آقای لانگ میگوید: "آنهایی که بیماریشان تشخیص داده می‌شود و تحت درمان قرار میگیرند بسیار خوش شانس هستند. در همسایگی ما بسیار از مردم که بیماریشان تشخیص داده نشد، در خانه‌هایشان جان سپردند."

تحت درمان قرار گرفتن در بیمارستان برای ویروس کرونا مستلزم عبور از چند مرحله است.

طبق رهنمون‌های رسمی، بیماران به مراجعه به بیمارستان‌های محلی خود جهت تست‌ها و نسخه‌های اولیه ترغیب می‌شوند. سپس بیماران باید نتایج را به کمیته‌های محلی منطقه سکونت خود که مسئول هماهنگی با بیمارستان‌ها هستند، تحویل دهند. در ووهان حدود 1000 کمیته محلی برای جمعیتی 11 میلیونی وجود دارند.

طبق اطلاعیه‌ی 24 ژانویه توسط مقامات شهری، به بیمارانی که علائم خفیف دارند به طور معمول گفته میشود که به قرنطینه خانگی خود بروند. افرادی که علائم شدیدتری دارند توسط کمیته‌های محلیشان با آمبولانس به یکی از 24 بیمارستانی که به معالجه کرونا اختصاص داده شده، انتقال داده می‌شوند. اما در عمل، به گفته بیماران و نزدیکانشان این روند خیلی طول میکشد. بنابراین آن‌ها منصرف شده و در عوض، صف‌های طولانی بیمارستان‌ها را به انتظار می‌نشینند.

ویروس کرونا

" امی هو" می‌گوید که مادر 64 ساله‌اش پس از تجربه تب، سرفه، تنگی نفس و اسهال حدود 10 روز پیش به پزشک مراجعه کرد. بر اساس آزمایشات اولیه، پزشک اعلام کرد که مادر خانوم هو مبتلا به ویروس کرونا شده است اما آزمایش مورد نیاز جهت تایید این تشخیص موجود نبود. بدون انجام آزمایش، مادرش نمیتواند در بیمارستان بستری شود. از آن زمان، خانوم هو گفت که در خانه منتظر بوده‌اند تا از بیمارستان در مورد اینکه چه زمانی مادرش میتواند معاینه شود، خبری بشود. در روزهای اخیر خانوم هو که برای دیدار خانواده‌اش در تعطیلات سال نو قمری آمده، اقدامات احتیاطی را انجام داده است: او به همراه دو فرزندش به خوابگاه رفته‌اند. خانوم هو گفت:" من بسیار از دولت ناراضی هستم. انگار بیماران فقط زمانی که به مرگ نزدیک هستند میتوانند در بیمارستان بستری شوند " "تانگ یی ژوان" 31 ساله روز یکشنبه گفت که هفته گذشته وحشت کرد وقتی فهمید که تنها در طی چند روز، سرماخوردگی پدرش به یک بیماری تمام عیار تبدیل شده و پزشکان میگویند که به طور قطع ویروس کرونا است. اما نه پدرش که تب 104 درجه داشت و هوشیاری‌اش در سطح پایینی قرار داشت و نه مادرش که شروع به نشان دادن علائم مشابهی می‌کرد، نتوانستند مورد آزمایش قرار بگیرند. به گفته آقای تانگ بیمارستان‌ها اعلام کردند جای خالی ندارند و علائم آن‌ها به اندازه کافی شدید نیست. والدین او به قرنطینه خانگی خودشان فرستاده شدند.

هیچ راهی برای آقای تانگ جهت کمک به والدینش وجود نداشت. او حدود 60 مایل از هوانگ شی فاصله داشت، جایی که چند روز پیش توسط دولت به همراه چندین شهر دیگر در استان هوبی قرنطینه شده بود. جاده‌های خارجی هوانگ شی و به سمت ووهان هم بسته شده بودند. آقای تانگ چندین روز گیر کرده بود. فقط روز شنبه، پس از ساعتها مذاکره با مقامات محلی، وی توانست خود را به والدینش برساند. از آن زمان، آن‌ها تحت آزمایش قرار گرفتند و پدرش در بیمارستان بستری شده است. این روند 10 روز طول کشید.

شهر ووهان چین

آقای تانگ گفت: "تنها کاری که می‌خواهم انجام دهم این است که از والدینم مراقبت کنم. حتی برایم مهم نیست که مبتلا شوم." برای برخی افراد مانند هان جیانگ، بیمارستان‌های جدید به اندازه کافی سریع ساخته نمیشوند. ماه گذشته، پدرش دچار تب و سرفه شدید شد. او برای ویروس کرونا مورد آزمایش قرار گرفت اما نتایج منفی بود. آقای هان جیانگ گفت که پدرش 10 روز پس از شروع علائم درگذشت. وی گفت که بیمارستان علت این بیماری را ذات‌الریه شدید دانسته است. اما او معتقد است که ویروس کرونا بوده. اخیرا چند متخصص تصدیق کرده‌اند که برای تشخیص دقیق این ویروس ممکن است چندین دور آزمایش لازم باشد. آقای هان جیانگ گفت روزی که پدرش فوت کرد، او شروع به نشان دادن همان علائم کرد. اما بدون ماشین نتوانسته به یکی از بیمارستان‌های تعیین شده جهت مورد آزمایش ویروس کرونا قرار گرفتن برود. وی در حالی که در بیمارستان نزدیک خانه‌اش تحت درمان برای ذات‌الریه بود، از پای تلفن به آرامی گفت: " تحت درمان قرار گرفتن، بسیار دشوار است. ما نمیتوانیم در بیمارستان بستری شویم و داروی کافی وجود ندارد "